Køn i skolen
Køn, pædagogik og pædagogiske teksterHvilken betydning tillægger vi køn i den pædagogik og de lærebøger, vores børn møder i de danske skoler? Køn er et udtryk for muligheder, men det kan også være et udtryk for begrænsninger.
Uanset hvad tager vi for givet, at der alene eksisterer to køn, og en hvilken som helst person tilhører enten det ene eller det andet køn. Ofte har vi meget faste ideer om, hvad der er korrekt opførsel for hvert af de to køn.
Disse holdninger og fordomme gennemsyrer vores hverdag og ikke mindst den pædagogiske praksis – som vores børn bliver opdraget og uddannet ud fra. På trods af dette findes der meget få videnskabelige studier af kønnets rolle i pædagogik. Det råder Susanne V. Knudsen med denne bog bod på.
Bogen er inddelt i tre temaer: Køn introduceres ved hjælp af nye teorier og tanker om køn og nyere studier i køn. Pædagogik er forbundet med observationer fra klasseværelserne, og hvordan køn kommer til udtryk i skolen. Pædagogiske tekster dækker lærebøger og andre læremidler knyttet til skolen samt mere uformelle læringssituationer (eksemplificeret ved computerspil). Især kønnets beskrivelse og betydning i læremidler eksisterer der meget lidt litteratur om både i Danmark og på verdensplan.
Hvert kapitel afsluttes med en række tip til, hvor man kan finde yderligere litteratur om emnet. Bogen henvender sig til lærere, lærerstuderende og skoleledere samt andre, der interesserer sig for emnet køn og pædagogik.
»... her er varen leveret: Kundskab om køn i det pædagogiske felt, så lærere, studerende og andre nysgerrige kan forstå det køn, der i hverdagsdiskursen forekommer så simpelt, men som, når vi kigger nærmere, er komplekst, mangetydigt og foranderligt over tid«.
Kvinder, køn og forskning, af Dorthe Staunæs, ph.d. og lektor ved DPU
»Ved at arbejde eksplicit med både kønsstereotyper og kønsneutralitet er det muligt at gøre køn synligt og dermed også forandre det. Det er dét, det hele handler om«.
Folkeskolen.dk
»... uhyre velfunderet fremstilling af et forholdsvis upåagtet felt inden for undervisningsforskningen«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
Antal sider: 208
ISBN: 9788778878304
Udgave, år: 1, 2010
Oplag, år: 1, 2010
Udgivelse: 01-08-2010
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 10666