Pædagogik med hjertet forrest
– et bidrag til nærvær og etik i dagtilbudI Pædagogik med hjertet forrest får pædagoger de rette værktøjer til at sætte ord på den essentielle rolle, de har i vores samfund. De er nemlig ikke kun veluddannede og erfarne, men også en grundsten i velfærdsstaten, hverdagens helte og de bedste advokater for det gode børneliv, når de værner om vores børn, når for mange vil for meget med dem.
Med udgangspunkt i udlevet pædagogik tilbyder Pædagogik med hjertet forrest et dybdegående blik på pædagogikken i daginstitutionerne og belyser nøgleudfordringer på området. Den tilbyder en kritisk og opbyggelig opsang og kvalificering til pædagoger og ledere på tværs af landet og rækker dermed ud over den traditionelle forskningsformidling.
Den kommer bl.a. ind på spørgsmål som:
- Hvordan kan man begribe og beskrive kernen i pædagogikkens væsen?
- Hvordan kan hjertet som symbol bidrage til en forståelse af, at pædagogik rimer på mere end blot metode og teknik?
- Hvordan kan relationen mellem barn og voksen bidrage til et udviklende børnemiljø?
- Hvordan kan der i både leg og rutinepædagogik prioriteres betydningsfuldt nærvær?
Bogen henvender sig til alle med interesse for det pædagogiske fag; pædagoger, praktikvejledere, ledere, studerende, forvaltningsansatte og undervisere.
Pædagogik med hjertet forrest er opstået som resultat af et forsknings- og udviklingsprojekt af samme navn, ofretaget af Ikast-Brande Kommune og VIA Pædagoguddannelsen, Ikast.
Peter H. Frostholm er lektor ved VIA Pædagog uddannelsen, Ikast, og uddannet cand.pæd. i pædagogisk antropologi. Han er optaget af mesterlære, fænomenologisk metode, dannelse og pædagogisk idehistorie og er en erfaren etnografisk forsker.
Bogen har også bidrag af Anne Cecilie Gam Jessen, Heidi Bak Nielsen og Thomas Linde-Bech.
Ingen anmeldelser
Antal sider: 224
ISBN: 9788776230982
Udgave, år: 1, 2025
Oplag, år: 1, 2025
Udgivelse: 30-04-2025
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 21590