Anerkendende kommunikation
– med empatien som vejviserDenne bog er en vejviser i anerkendende kommunikation. Bogens 3 principper giver dig redskaber til at kommunikere med anerkendelse og empati, især i arbejdet med børn og unge.
Bogen forholder sig til det grundlæggende menneskelige behov for at blive set, hørt og anerkendt af dem, vi indgår i relationer med. Og til at det er gennem andres bekræftelse og anerkendelse, vi kan etablere et forhold til os selv og udvikle integritet.
At være anerkendende er ikke en kommunikationsteknisk ting, men et samvær, som bygger på evne, lyst og vilje til at forholde sig åbent og forstående over for hinanden. Ianneia Meldgaard har fyldt bogen med cases og eksempler på, hvordan man bliver bedre til at anerkende andre. Hun giver svar på spørgsmål som:
- Hvordan kan vi kommunikere mere autentisk og tydeligt?
- Hvordan kan vi undgå at dømme og vurdere og i stedet være åbne og nysgerrige?
- Hvordan kan vi opnå empati med os selv og den anden?
- Hvordan kan vi sige nej på en anerkendende måde?
- Hvordan kan vi lytte empatisk til den andens brok og frustration?
Anerkendende kommunikation viser nye veje i vores måder at være sammen og kommunikere på. Den tager udgangspunkt i ikkevoldelig kommunikation (IVK, også kaldet girafsprog) og Appriciative Inquiry.
Den er skrevet til pædagoger, lærere, terapeuter, psykologer, socialrådgivere og alle andre, der arbejder med – eller bare omgås – mennesker.
Forord af Margrethe Brun Hansen
»Bogen hjælper os til at forstå, hvordan vi kan forbedre vores relationer til andre mennesker gennem anerkendelse og værdsættende samtaler. […] Kærligt velskrevet bog, som jeg kan anbefale alle, der i deres daglige virkelighed arbejder med relationer og møder mellem mennesker«.
Lene Qvortrup, lektor på Københavns Professionshøjskole
»Jeg glæder mig til at bruge den endnu mere, både privat og arbejdsrelateret. […] Dejlig bog – det er så nemt for mig at anbefale den. Meget relevant«.
Bettina Østerby, psykomotorisk terapeut, eksistentiel kropsterapeut
»Kan anbefale bogen til alle, der ønsker at arbejde bevidst med deres kommunikationsform«.
Emma Javadi Moth, Socialpædagog
»Jeg må indrømme, at jeg blev overrasket ved læsningen, da jeg troede, at jeg vidste meget om den anerkendende kommunikation og metoderne, som fører til en god kommunikation. Forfatteren har formået at skrive en ny bog om anerkendende kommunikation – med nye vinkler og metoder, som er vejviser i færden med og blandt mennesker«.
Ute Wagner, afdelingsleder hos Tønder Kommune
»Det har været en personlig berigelse og et fagligt inspirerende pust at læse bogen. Den får på enkle måder kastet lys på praksisnære knuder i vores tænkning, i vores relationer til andre og i det pædagogiske arbejde […] Jeg vil varmt anbefale bogen til private som til fagpersoner«.
Berit Mikkelsen, certificeret IVK-træner og selvstændig konsulent
»Jeg oplever hendes bog som en god grundbog, der kan bruges af alle. [...] Har man ikke før læst om girafsprog og den anerkendende samtale, er denne bog et godt sted at starte«.
Ulla Bechsgaard i Jyllands-Posten
4 stjerner - ★★★★
»Indholdet vil i sin essens været let tilgængeligt og i mange tilfælde velkendt for de fleste i den pædagogiske verden, men ikke desto mindre fungerer det fint at bruge bogen som en høflig og velfunderet reminder om, hvorfor vores tilgang til de børn, unge og forældre, vi møder på vores vej, er så afgørende for, hvordan kommunikation og relation folder sig ud«.
Folkeskolen
Antal sider: 216
ISBN: 9788772160719
Udgave, år: 1, 2019
Oplag, år: 2, 2021
Udgivelse: 11-01-2019
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 6208