Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed
De neoliberale styringsformer ændrer daginstitutionerne til rene serviceorienterede dagtilbud. Der er derfor brug for omtænkning og nytænkning.
Et ensidigt fokus på skoleforberedelse undergraver det almene dannelsesperspektiv for børnene og daginstitutionernes almene socialisationsopgave. Og det usynliggør store dele af det pædagogiske arbejde.
Forståelsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den pædagoggiske faglighed er i dag for upræcis og udifferentieret. Derfor har det været svært at formulere alternativer til den neoliberale ændring af institutionerne.
I bogen foreslår forfatterne en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velfærdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det pædagogiske arbejde, er: Etablering af sammenhæng, den upåagtede faglighed, det pædagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter.
Med udgangspunkt i denne nye forståelse kritiserer forfatterne den igangværende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer også en anden vej: Daginstitutionerne som fælles gode – som del af et velfærdsparadigme. Det gælder nemlig for daginstitutionerne – som for de øvrige velfærdsinstitutioner – at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har været. De må grundlæggende fornyes.
»Bogen kan med sine meget genkendelige observationer og skarpe analyse af daginstitutionsarbejdet være lige præcis den saltvandsindsprøjtning, det dehydrerede pædagogiske område tørster efter. Derfor et dette ikke bare en boganmeldelse, men også en boganbefaling«.
Kritisk Debat
»Her er virkelig tale om et solidt fagligt velfunderet indspark til debatten omkring vores daginstitutioner«.
Dorthe Skovborg, lærer på en behandlingsskole
»Bogens force er de teoretiske analyser og diskussioner. […] Interessant – og det jeg som læser især blev fanget af […] – er brugen af hverdagsteorier samt det at anskue det pædagogerne gør i daginstitutionerne som skabelse af hverdagslighed og (livs)sammenhæng. […] Mit håb er, at mange vil læse bogen, da den giver mulighed for at sætte gang i en debat om daginstitutioner …«.
Social politik
Antal sider: 320
ISBN: 9788771180480
Udgave, år: 1, 2012
Oplag, år: 2, 2013
Udgivelse: 29-03-2012
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 6966