Med specialpædagogisk blik
– at observere og forstå børn med særlige udfordringerBørn med f.eks. autisme, cerebral parese, opmærksomhedsforstyrrelser, sygdom eller handicap er ofte efterladt i et pædagogisk læringsmiljø, der ikke har tilstrækkelig kvalitet til at bringe dem i trivsel og tilbyde dem udviklingsmuligheder. Med specialpædagogisk blik giver pædagogen redskaber til at skabe et omsorgsmiljø, der understøtter barnets udvikling.
Dagtilbuddet er ofte barnets første møde med et socialt fællesskab udenfor hjemmets trygge rammer, og det sted, hvor barnet for første gang bliver mødt af krav og forventninger udenfor familien.
Børn i udsatte positioner kan have svært ved at navigere i både deres særlige udfordring og et pædagogisk miljø, hvis ikke børnene bliver relevant betrygget, understøttet og afstemt. Man kan tro, at barnet er afvisende og har uhensigtsmæssige reaktioner, men reaktionerne dækker over de mange belastninger, barnet er i, og som de voksne har ansvar for.
Med specialpædagogisk blik indeholder blandt andet gode råd til en pædagogisk praksis i den tidlige indsats, der tager højde for både pædagogers, forældres og børns behov og perspektiver.
Gennem cases fra virkelighedens dagtilbud belyser bogen spørgsmålet om børnenes muligheder og betingelser for deltagelse. Børnenes forudsætninger i hverdagen bliver analyseret sammen med pædagogernes udtalelser og handlinger for at undersøge, hvordan barnet bedst kan understøttes. Tilgangen underbygges af Anne Andersens omfattende erfaring fra mange års specialpædagogisk arbejde og af et afsæt i pædagogisk litteratur.
Bogen henvender sig til pædagoger, studerende og alle med interesse i den vigtige debat om inklusion i dagtilbud.
»En rigtig god bog med gode lærerige cases […] [Det] er en medlevende bog om at observere og forstå barnet på barnets præmisser samt at formidle det observerede. Her er et hav af muligheder for teamet at snakke om og få en fælles forståelse af det vanskelige definerbare begreb ”det specialpædagogiske blik”.«
Karakteren 10
Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad, nr. 237
»Bogen er velskrevet, velstruktureret og et godt stykke værktøj for alle pædagoger i dagtilbud. Det er bogens omdrejningspunkt, at pædagoger bliver bedre til at spotte børn med særlige vanskeligheder med behov for specialpædagogiske tiltag ud over almen pædagogiske, som er dagtilbuddenes basis. Bogen er fyldt med cases, gode anvisninger og forslag og anbefalinger om systematiske observationer og ikke mindst, hvad de skal bruges til.«
Steen Christiansen, ungdomspædagog, socialrådgiver og cand.adm.pol.
Antal sider: 127
ISBN: 9788772167404
Udgave, år: 1, 2023
Oplag, år: 1, 2023
Udgivelse: 13-12-2023
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 20908