Inklusion i daginstitutionen
– om at udvikle inkluderende læringsmiljøerInklusion er en naturlig del af hverdagen i mange daginstitutioner. Men at arbejde inkluderende kræver en bevidst pædagogisk tilgang og inspiration til pædagogiske aktiviteter. Bogen her giver jer opskriften på, hvordan I skaber inkluderende læringsmiljøer og aktiviteter.
Bogen fortæller om de udfordringer, børn kan have, og den kobler teoretisk viden med praktisk pædagogik og pædagogiske aktiviteter. Teoridelens fokus er social trivsel og læring. Hvert kapitel indkredser og nuancerer begrebet inklusion gennem læringsteorier, modeller og refleksionsværktøjer. Modellerne bruges aktivt i bogens praksisdel, hvor læseren får et indblik i børn med særlige behov, og hvordan pædagogerne kan tilrettelægge et læringsmiljø og pædagogiske aktiviteter rundt om barnet.
Vi følger seks børn i bogen:
- Anna, der er særlig sensitiv.
- Bushra, der er flygtning.
- Carl, som har autisme.
- Lucas, der har diabetes.
- Magnus, som har ADHD
- Sofie, hvis sproglige udvikling er forsinket.
Målet med bogen er at skabe sammenhæng og mening i inklusionens mange lag samt at formidle inspiration til fortsat udvikling af inkluderende fællesskaber. Den er skrevet til ledere, pædagoger, studerende på pædagoguddannelsen, pædagogiske konsulenter, ansatte i PPR, forvaltningsledere, specialpædagoger, specialkonsulenter, sagsbehandlere, socialrådgivere og politiske beslutningstagere.
Tegninger af Dorte Karrebæk
Forord af Charlotte Ringsmose
»Dette er den mest anvendelige fagbog jeg, som PPR-psykolog, har læst i lang tid. Jeg tror, jeg kommer til at bruge den som opslagsværk på grund af de gode eksempler og aktiviteter. Samtidig vil jeg helt klart også anbefale den til kollegaer og pædagoger som inspiration i det daglige virke«.
Anne Jeggesen, psykolog
»Der vil være gode muligheder for mange pædagogiske diskussioner på baggrund af denne bog«.
Henning Emanuel Berg, tidl. uddannelsesleder på UCC/Bornholm, underviser i bevægelse og idræt på Pædagogudd. og PAU
»På fineste vis formår forfatteren at gøre arbejde med trivsel og inkluderende læringsmiljøer til en helt naturlig og nødvendig del af den pædagogiske praksis. Jeg vil helt sikkert præsentere mine pædagogstuderende for modellen og sende dem ud i praktikken med læringsmiljø-modellen som arbejdsredskab«.
Lene Qvortrup, lektor på UCC
»Den længe savnede bog om inklusion i daginstitutionen. Nu er den her, en rigtig god bog, der tilmed er spændende at læse og giver god viden specielt om de 6 typer børn, som vi alle kender. Jeg kan ikke forestille mig, at nogen daginstitution kan undvære denne bog«.
Karakteren 12 i AKTbladet
»Det omfattende stof og det høje niveau formidles, så man har oplevelsen af at læse af lyst, også hvis man skal!«.
Bjarne W. Andresen, Paedagogen.dk
Antal sider: 175
ISBN: 9788771187373
Udgave, år: 1, 2017
Oplag, år: 1, 2017
Udgivelse: 16-03-2017
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 9758