Forstå PDA hos børn
– en vejledning om ekstrem kravundgåelse til forældre og fagfolkPDA – ekstrem kravundgåelse er en profil på autismespektret. Forstå PDA hos børn giver en grundig vejledning i, hvad profilen indebærer, og hvordan den adskiller sig fra andre autismeprofiler. Herefter guider forfatterne til, hvad man som forældre og fagfolk kan gøre for at afhjælpe kravundgåelsen hos børn, det gælder både i hjemmet, i institutionen og i skolen.
Børn med PDA forsøger at undgå enhver form for krav, da det udløser deres angst for ikke at være i kontrol. Det betyder, at de ofte opleves som uopdragne og egensindige frem for som børn, der er udfordret af en dagligdag, der virker uoverkommelig, angstprovokerende og ekstrem stressende.
Det betyder også, at daginstitutioner og skoletilbud kan have svært ved at rumme børnene, samt at børnene er ekstra udfordret, når de prøver at indgå i sociale relationer med deres jævnaldrende.
Bogen er inddelt i lettilgængelige kapitler, som beskriver de teoretiske overvejelser bag PDA-profilen, og samtidig kommer den med mange eksempler og praktiske strategier til både lærere, pædagoger, psykologer og forældre. Bogens kapitler handler om:
- Hvad er PDA?
- Positiv taktik i hverdagen
- Om at lave med PDA
- Den optimale skolegang for et barn med PDA
- Hvordan børn med PDA kan opnå følelsesmæssig trivsel og selvindsigt
- Opsummering og spørgsmål om fremtiden.
Oversat fra engelsk af Susanne Ove.
Forord af Kirsten Callesen, Psykologisk Ressource Center og Søstjerneskolen.
Phil Christie er børnepsykolog og tidligere leder af Sutherland House Children’s Service, et undervisnings- og behandlingstilbud for børn med autisme.Ruth Fidler er uddannelseskonsulent med speciale i autisme og tidligere lærer på Sutherland House School.
Margaret Duncan og Zara Healy er begge mødre til børn med PDA.
»Endelig en faglig stærkt funderet bog med praktiske eksempler og strategier. En helt nødvendig bog. […] En bog, er bør stå på enhver skole og daginstitution [...]«
Karakteren 12+, Specialpædagogisk månedsblad
»Bogen bidrager væsentligt til forståelse af barnets reaktioner og bagvedliggende følelser og vil være et nyttigt arbejdsredskab for forældre, lærere og andre, der deler hverdag med et barn med sociale samspilsudfordringer.«
Bibliotekernes lektørudtalelse
»Bogen er en velskrevet og grundig vejledning, der meget læservenligt formidler den teoretiske viden om profilen underbygget af praksiseksempler i form af cases omhandlende børn med PDA. Og så gives der konkrete strategier til det pædagogiske arbejde i skolen og hjemmet. […] jeg kan forholde mig til, hvorvidt jeg – som lærer, konsulent hos Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og PDA-novice – fik en god læseoplevelse, pædagogiske handlemuligheder og blev klogere på, hvad profilen indebærer, og hvor den adskiller sig fra andre autismeprofiler: Og det blev jeg!«
Folkeskolen
Antal sider: 208
ISBN: 9788772161945
Udgave, år: 1, 2021
Oplag, år: 4, 2024
Udgivelse: 22-01-2021
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 8564