Udfordringer og muligheder i gymnasial matematikvejledning
– detektion, diagnosticering og interventionBehovet for kvalificerede matematikvejledere i gymnasierne har aldrig været større. Samtidig er der mere end nogensinde før brug for at belyse både de udfordringer og muligheder, som matematikvejledning rummer. Her kommer Udfordringer og muligheder i gymnasial matematikvejledning til hjælp.
Dansk matematikundervisning stander i våde, hvilket ses af, at stadig flere elever i gymnasiet (og andetsteds) har vanskeligt ved at få et tilstrækkeligt udbytte af deres matematikundervisning. Det stiller voksende krav til lærerne, som ikke for alvor er uddannet til at tage sig af elever med vanskeligheder.
Udfordringer og muligheder i gymnasial matematikvejledning bidrager til at identificere og forklare problemerne, og navnlig giver den lærerne redskaber til at gøre noget ved dem, ikke mindst fordi størstedelen af bogen er skrevet af praktiserende gymnasielærere, som har gennemført en særlig uddannelse som matematikvejledere.
Bogen indeholder indsigter, erfaringer og praksisbaserede strategier fra uddannede matematikvejledere. Gennem cases fremlægges og diskuteres vejledernes erfaringer og disses indflydelse på matematikvejledningen. Bogen viser, at matematikspecifikke læringsvanskeligheder bliver stadigt mere udbredte i gymnasiet, og det sidste kapitel peger på, at disse vanskeligheder nu også forefindes hos naturvidenskabelige universitetsstuderende.
Uffe Thomas Jankvist er professor ved Didaktikuddannelserne på DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.
Uffe og Mogens har sammen ledet matematikvejlederuddannelsen på Roskilde Universitet.
Morten Blomhøj er professor ved Didaktikuddannelserne på DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.
Ingen anmeldelser
Antal sider: 253
ISBN: 9788772168555
Udgave, år: 1, 2024
Oplag, år: 1, 2024
Udgivelse: 24-01-2024
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 21079