Fagdidaktik i matematik
Bogen giver matematiklæreren redskaber til at udvikle sin undervisning og identitet som lærer samt at indgå i øget samarbejde med fagkollegaerne.
Den diskuterer matematikfagets udvikling i grundskolen og på ungdomsuddannelserne med udgangspunkt i både undervisningspraksis og den eksisterende forskning.
Forfatteren viser, hvordan man kan komme ud af den stampe, som faget af og til er præget af. I stedet for at falde tilbage på 'plejer' giver bogen nye ideer og input til undervisningen.
Det handler om at gøre sig de nødvendige didaktiske overvejelser i forhold til samspillet i den enkelte klasse og de enkelte elever og herfra udvikle en ny praksis, der på bedst mulige vis støtter op om og fremmer matematiklæringen.
Målet med bogen er at give underviseren mere autonomi og øge mulighederne for forskningsbaseret udvikling af matematik i praksis.
»Det er en interessant udgivelse for alle med fagdidaktisk interesse i faget matematik. Blomhøj har mange væsentlige og interessante pointer, som han illustrerer godt via praktiske eksempler«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»En kort, men meget fyldestgørende fremstilling af hele problemfeltet omkring matematikkens didaktik. Den enkelte læser kan høste frugten af sin (matematiske) anstrengelse og få ny indsigt i, hvordan undervisningen også kunne tænkes og gribes an. [...] Læs dén bog og bliv klog – og vend tilbage med fornyet tro på, at det faktisk er muligt at flytte både dig selv og din daglige undervisning«.
Folkeskolen
Antal sider: 181
ISBN: 9788771186734
Udgave, år: 1, 2016
Oplag, år: 2, 2019
Udgivelse: 12-05-2016
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 8198