Læringsvanskeligheder i matematik
– hvordan kan de forstås og afhjælpes?Hvad gør man, når man møder elever med læringsvanskeligheder i matematik? Seks cases fra virkelighedens matematiktimer fortæller, hvordan du som lærer kan motivere og hjælpe de elever, der har vanskeligt ved faget.
Bogen giver et dybtgående indblik i de læringsvanskeligheder, forskellige elever kæmper med. For at vise bredden af problemfeltet rækker bogens kapitler fra cases, hvor læringsvanskelighederne på trods af en omfattende indsats gav flere udfordringer end forudset, til cases, som må betragtes som solstrålehistorier.
Det er en vigtig problemstilling at tage hånd om, fordi læringsvanskeligheder i matematikfaget kan afstedkomme personlige nederlag og barrierer for videre uddannelse og fremtidige jobmuligheder for den enkelte elev.
Læringsvanskeligheder i matematik er andet bind af to med cases og erfaringer fra Efteruddannelsen til matematikvejleder (RUC) samt fra vejledernes efterfølgende praksis ude på landets ungdomsuddannelser. Første bind, Fra snublesten til byggesten, udkom i 2016.
Med de to bøger får matematiklærere landet over nu konkrete redskaber til at hjælpe de elever, der ønsker at gøre en indsats i faget, men som har svært ved at få fod på matematikken.
»Her er tale om en velskrevet bog på et højt fagligt niveau. Forfatterne kommer helt ud i hjørnerne af faget, og bogen kommer med mange rigtig gode eksempler fra virkeligheden. […] Helt sikkert en bog jeg vil benytte mig af i min daglige praksis som lærer på en behandlingsskole og anbefale videre til kollegaer.«
Dorthe Skovborg, socialpædagog og lærer på behandlingsskole
»Bogen er særdeles inspirerende […] Jeg ville virkelig ønske, at der havde været mulighed for en sådan hjælp og intervention, som kunne fjerne mine snublesten, da jeg var gymnasieelev.«
Aase Wessel Tromborg, specialist i børneneuropsykologi
»Den här boken är en både underbar och användbar källa till inspiration för dig som undervisar på gymnasiet. Även du har säkert elever som har svårigheter att hantera till exempel begreppsdefinitioner i allmänhet, bråkbegreppet eller kanske matematisering«.
Nämraren
»Boken ger en ypperlig bild av hur det kan gå till när lärare genomför en sådan överföring av kunskap från vetenskap till det praktiska arbetet med den lärande eleven i klassrummet. Det vore önskvärt att många gymnasielärare fick tid att läsa och begrunda, såväl denna bok som den föregående, och diskutera tankarna med kollegor. Den handledning i arbetet av kunniga forskare som veilederne i kursen haft är dock förmodligen en mycket väsentlig del av framgången i arbetet«.
NOMAD
Antal sider: 160
ISBN: 9788771187946
Udgave, år: 1, 2017
Oplag, år: 1, 2017
Udgivelse: 30-08-2017
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 10911