Fagdidaktik i teater og drama
Fagdidaktik i teater og drama giver en indføring i dramafagets metoder på grundskolens øverste klassetrin og på ungdomsuddannelserne. Den viser både, hvordan man får en god praksis i drama som selvstændigt fag, og hvordan andre fag kan inddrage dramaøvelser på en konstruktiv måde.
Teater og drama er et fag skræddersyet til læringsledelse: læreren leder klasserummet og elevernes adfærd samt indsætter rammesættende greb, der kan understøtte læringsprocesserne. Med dette udgangspunkt får du som lærer inspiration til din undervisningspraksis.
Bogen giver fire eksempler på konkrete forløb, som kan inddrages i undervisningen:
- Et forløb i improvisation, hvor eleverne bliver fortrolige med at spille teater.
- Et forløb i procesdrama, hvor eleverne aktivt er med til at skabe fiktionen.
- Et forløb i forumteater, hvor eleverne lærer at bruge dramametoder til konfliktløsning.
- Et forløb i kompositorisk metode og devising, hvor eleverne får lov til at eksperimentere med teatrets form.
Bidragyderne er Hanne Kirk, Ida Krøgholt, Johanne Winding Nordestgaard og Astrid Guldhammer.
»Bogen er et godt værktøj for dramaundervisere med sine mange varierede og inspirerende forløb, der samtidig er teoretisk velfunderede og lette at overføre til egen undervisningspraksis«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»Solid fagdidaktik til dramaundervisningen forener teori og praksis. [...] Forfatterne peger overbevisende på de reelle dannelses- og læringsmuligheder, der ligger i dramaundervisningen, og på udviklingen af nye måder at arbejde med drama på i skolen«.
Folkeskolen
» [...] en fin introduktionsbog som kan åbne de fire velvalgte genrer til målgruppen.
Tak for læsning«.
Irene Jørgensen, Bevægelsespædagog, massør, klovn
»Fagdidaktik i teater og drama placerer sig, med en befriende legende lethed, lige midt i orkanens øje i de gamle diskussioner om fagets eksistensgrundlag. Dermed udpeger den, på et praktisk niveau, en ny konkret og samlende retning for det brede fagfelt. […] et godt og gedigent redskab for fagets praktikere. Nye som gamle«.
Mette Obling Høeg, studielektor på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, KU, i Peripeti
»Bogen bør absolut have en fast plads i dramatikfaggruppens skab og på en hylde i bogreolen hjemme hos dramalærerne rundt omkring i landet«.
Replikker
Antal sider: 192
ISBN: 9788771188189
Udgave, år: 1, 2018
Oplag, år: 2, 2023
Udgivelse: 29-01-2018
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 8229