Fagdidaktik i psykologi
Hvorfor skal der undervises i psykologi? Hvad er fagets identitet og mål? Og hvordan bevæger vi os fra formål til en egentlig didaktik for psykologifaget? Det giver bogen her nogle svar på.
Psykologi er som altid et populært fag både i udskolingen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser. Men faget har manglet et bud på en didaktik. Det laver forfatterne til Fagdidaktik i psykologi nu om på.
Bogen består af både teoretiske og forskningsbaserede tilgange til psykologifaglig didaktik. Derudover får psykologilæreren en lang række praktiske ideer til, hvordan han/hun kan håndtere fagets mange udfordringer på konstruktive måder. Bogen giver bl.a. svar på:
- Hvad er fagets rolle i forhold til almendannelse?
- Hvordan tackler man etiske problemstillinger, når faget går tæt på?
- Hvordan formidler man teorier, undersøgelser og psykologiske metoder?
- Hvilke strategier træner bedst elevernes evne til at tænke kritisk?
- Hvordan evaluerer man undervisningen formativt?
- Hvordan håndterer man bedst de muligheder, som digitale læremidler rummer?
Fagdidaktik i psykologi er skrevet til lærere på ungdomsuddannelserne og videregående uddannelser, men den kan også læses af andre, der interesserer sig for psykologi og læring og arbejder med at formidle psykologifaget på andre niveauer.
Mette Morell er lektor på Nørre Gymnasium samt kursusleder i psykologisk fagdidaktik på SDU.
»[…] godt skrevet og fyldt med helt konkrete forslag til undervisningsforløb, øvelser og hjælpemidler, som inspirerede mig«.
Majken Skjølstrup, privatpraktiserende psykolog
»Et inspirerende nyt pust på vejen til skabelse af en fremtidig fælles fagdidaktik på området.
Har med glæde læst bogen og fået mange nye indsigter, som kan inspirere mig i min fremtidige planlægning af min egen undervisning«.
Lene Qvortrup, lektor KP
»[…] en grundig og inspirerende håndbog, der efter min mening må være et must for alle kompetente psykologilærere«.
Tina Jonstrup Larsen, cand.mag. i fransk, samfundsfag og psykologi
»Den er godt skrevet og nem at forstå på trods af det komplekse og meget teoretiske indhold. Virkelig spændende læsning«.
Birgit Schultz, bachelor i psykologi & pædagog
»[…] en uomgængelig bog. Den bør læses af alle psykologilærere«.
Gymnasieskolen
6 stjerner - ★★★★★★
Antal sider: 176
ISBN: 9788772160825
Udgave, år: 1, 2018
Oplag, år: 1, 2018
Udgivelse: 23-11-2018
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 8214