Mig og min ADHD – vejledning
Når barnet lærer sig selv bedre at kende, bliver det lettere for det at handle på sine udfordringer – det er grundpillen i denne bog, der er en vejledning til den fagperson, der arbejder med børn med ADHD. Til materialet hører en arbejdsbog til barnet.
Materialet udspringer af et inklusionsprojekt for børn med ADHD (kaldet SAFIR), som har kørt med succes i Rudersdal Kommune. Forståelsesrammen er personligheds- og udviklingspsykologisk, og målet er at bibringe barnet selvbevidsthed og handlekraft, så det lærer at mestre sine udfordringer i forhold til læring og sociale kompetencer både i skole og fritid.
Blandt de emner, der arbejdes med er:
- Fokus på barnets kompetencer og ressourcer
- Hvad er udfordringerne med ADHD'en?
- Hvordan skal omgivelserne informeres om barnets ADHD?
- Fokus på impulsivitet
- Fokus på koncentration
- Fokus på vredeshåndtering
Materialet henvender sig til børn fra otte år og op. Vejledningen er til alle de fagprofessionelle, der arbejder med børn med ADHD – f.eks. lærere, psykologer, pædagoger m.fl.
»Der findes efterhånden flere danske bøger om børn med ADHD, men jeg har endnu ikke set en vejlednings- og arbejdsbog, der giver så konkrete anvisninger i en så pædagogisk og positiv ånd. Det var en meget positiv oplevelse at læse bøgerne«.
Jette Vorup, psykolog
»En lækker lille bog, der er skrevet i et letlæseligt og letforståeligt sprog. Vejledningsbog og arbejdsbog hænger godt sammen, så materialet er lettilgængeligt med mange gode konkrete opgaver, som man kan samarbejde med det enkelte barn om«.
Søs Wang-Holm, Specialpædagog
»Forfatterne har formået at skabe et godt værktøj til de mange fagpersoner der arbejder med børn og unge med ADHD. Mange forældre vil ligeledes kunne have glæde af bogen. […] Jeg glæder mig til at afprøve bogen i praksis på den behandlingsskole, hvor jeg underviser, og vil helt sikkert anbefale den til mine kollegaer, samt interne og eksterne samarbejdspartnere«.
Dorthe Skovborg, forfatter, specialunderviser og socialpædagog
»En bog som denne burde være et primært værktøj på skoler og institutioner, hvor der er tid til, at en voksen arbejder med barnet. En kæmpe anbefaling herfra!«.
Marie Warthoe Svensson, pædagogisk afdelingsleder
»Har du elever med ADHD, så er det bare at gå i gang«.
Karakteren 12 i AKTbladet
Antal sider: 112
ISBN: 9788771186901
Udgave, år: 1, 2017
Oplag, år: 1, 2017
Udgivelse: 31-08-2017
Indbinding: Indbundet
Best.nr.: 11201