Matematikvejledning i gymnasiet
– anvendelse af teori i praksisMan hører ofte klager over, hvor vanskeligt det er at forbinde teori og praksis i undervisningen og ikke mindst i matematikundervisningen. Bogen her modbeviser den fordom.
Der sidder i hver gymnasieklasse nogle elever, som arbejder hårdt og samvittighedsfuld med matematikken, men som aldrig får hold på faget – elever med matematikspecifikke læringsvanskeligheder. Ofte har matematiklærerne en lang række teorier og begrebsapparater til at hjælpe disse elever, men mange finder det vanskeligt at gennemskue, hvordan man kan anvende dem i praksis.
Heldigvis behøver det ikke at være så svært. Hvis man griber det rigtigt an, er der nemlig ikke noget så praktisk som en god teoretisk konstruktion. Det er budskabet i Matematikvejledning i gymnasiet, der er skrevet af praktiserende gymnasielærere i matematik, der har gennemført uddannelsen til matematikvejleder ved Roskilde Universitet.
Bogens cases viser, hvordan man som matematiklærer kan få teori og forskningslitteratur til at spille sammen med sin daglige praksis, så man kan afdække og afhjælpe den enkelte elevs læringsvanskeligheder – på alle typer af ungdomsuddannelser.
Matematikvejledning i gymnasiet er det tredje bind i serien, der formidler indsigter og resultater fra matematikvejlederuddannelsen. Første bind Fra snublesten til byggesten udkom i 2016, og andet bind Læringsvanskeligheder i matematik udkom i 2017.
»De arbetssätt som beskrivs för att hjälpa elever över olika trösklar i sin matematikutveckling går att använda i vilken gymnasieskola eller vuxenutbildning som helst i Sverige. […] Om du är sugen på kompetensutveckling som bygger på forskning samtidigt som den är undervisningsnära kan du samla några kollegor och ha en bokcirkel om Matematikvejledning i gymnasiet på era ämnesdidaktiska träffar.«
Nämnaren
»Denne bog kan være med til at afdække nogle af de forhindringer, elever har, og giver undervisere en bedre bevidsthed om, at det at lære matematik ikke bare er et spørgsmål om at kunne regne den ud, men også, at vi som lærende mennesker ser forskelligt på, og har forskellige opfattelser af, de samme begreber. [...] jeg tror, at den for alvor får sin berettigelse, når de forskellige cases bliver debatteret og diskuteret i et fagligt forum. En oplagt idé til næste gang en skole afholder en pædagogisk dag. Jeg giver bogen fem ud af seks stjerner, fordi den har den effekt på læseren, som er bogens intention – den får læseren til at reflektere over undervisningen.«
Gymnasieskolen
5 stjerner - ★★★★★
Antal sider: 220
ISBN: 9788772161976
Udgave, år: 1, 2020
Oplag, år: 1, 2020
Udgivelse: 25-11-2020
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 11071