Må jeg skrive mig selv ind? (e-bog, epub)
– autoetnografi på socialrådgiver-, pædagog- og læreruddannelsenMå jeg skrive mig selv ind? Ja! Skriv dig selv ind, når du skriver opgaver. Opgaver må godt tage udgangspunkt i dig. Du må godt have og beskrive følelser i dine opgaver. Ja, du er stadig professionel. Bogen beskriver den autoetnografiske metode, og hvordan du kan bruge den i dine opgaver og undersøgelser.
Lærere, pædagoger og socialrådgivere er blandt veldfærdsstatens varme hænder. De trækker på egne erfaringer i mødet med mennesker. Så hvorfor er det, at uddannelsen til de tre professioner de seneste år har haft fokus på, at man helst skal stå som upartisk observatør på sidelinjen? Hvorfor er det blevet ildeset at bruge egne erfaringer som udgangspunkt for sin professionelle praksis?
I autoetnografien står man selv i centrum af sine undersøgelser. Her kan du skabe zoner, hvor dine erfaringer, din lyst og ulyst, dine sympatier og antipatier bliver relevante for at forstå, hvorfor du handler, som du gør, når du arbejder med mennesker. Må jeg skrive mig selv ind? tager udgangspunkt i denne metode for at gøre op med professionesudannelsernes eksisterende fokus på de objektive undersøgelser. I bogen beskrives og begrundes den autoetnografiske metode, og der vises, hvordan den kan bruges af pædagog-, lærer- og socialrådgiverstuderende.
Bogen henvender sig til socialrådgiver-, pædagog eller lærerstuderende samt til dem, der mangler begrundelser for, hvorfor ens jeg også er vigtigt, når man skal være professionel.
Thomas Dam er lektor ved Læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University College. Anja Madsen Kvols er pædagogisk leder på Læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University College. Bogen har også bidrag af Lene Ingemann Brandt, adjunkt ved Institut for Sociologi og Socialt arbejde, Aalborg Universitet, samt af Mia Andersen, lektor ved Pædagoguddannelseni Viborg, VIA University College.
Med bidrag af Mia Andersen og Lene Ingemann Brandt
»Jeg har med stor interesse læst bogen og vil gerne varmt anbefale den. Den beskriver den relativt nye kvalitative metode kaldet autoetnografi. Som pædagog og lige nu vejleder for en PAU-studerende er den meget relevant og befriende i sin tilgang, da metoden nedbryder forskellen mellem den, der undersøger og det, der undersøges – mellem profession og person«.
Tanja Friedrichsen, uddannet bibliotekar og pædagog og har en Master i pædagogisk udviklingsarbejde fra DPU
»Bogen er et væsentligt bud på en måde at arbejde på, der vel ikke skal udkonkurrere den akademiske måde, men supplere og variere. Det gør den godt og inspirerende. Bogen er rettet mod studerende, men deres praktiklærere kan godt læse med også. Skrive med kan de også, så kalder forfatterne det samskabelse. Det er værd at prøve i praksis«.
Folkeskolen
Antal sider: 190
ISBN: 9788772163260
Udgave, år: 1. epub-udgave 2022
Oplag, år:
Udgivelse: 08-01-2022
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 15167