Den inkluderende skole – en grundbog
At skabe inkluderende fællesskaber er en af folkeskolens allerstørste udfordringer i det nye årtusinde. Inklusion handler nemlig ikke bare om at rumme eller at integrere. Inklusion handler om den enkelte elevs oplevelse af at være en naturlig og værdifuld deltager i et socialt og fagligt fællesskab.
Bogen stiller skarpt på inklusionsbegrebet i en primær teoretisk optik. Kapitlerne behandler inklusionsbegrebet gennem forskellige udvalgte perspektiver – f.eks. et historisk, sociologisk, organisationspsykologisk og pædagogisk perspektiv. På den måde fremstår bogen som en helstøbt og grundig introduktion til de begreber, forståelser og muligheder, der ligger i den inkluderende skole som fænomen.
Bogen henvender sig først og fremmest til studerende og praktikere på folkeskoleområdet, men alle med interesse for inklusionsudvikling kan læse med. Studerende og praktikere på børneinstitutions og –behandlingsområdet vil således let kunne relatere bogens indhold til deres fagfelt.
Bogen er uundværlig for studerende på seminariernes grunduddannelse, ligesom den er en solid referenceramme for diplom- og kandidatstuderende, der har fokus på folkeskoleområdet. Lærere, pædagoger, skoleledere, PPR-folk, pædagogiske konsulenter, kommunale ledere og politikere vil med held kunne anvende bogen som udgangspunkt for inklusionsudvikling i egen praksis.
Bogen er skrevet af en række eksperter fra ind- og udland:
Mel Ainscow, Rasmus Alenkær, Kirsten Baltzer, Alan Dyson, Fances Gallannaugh, Hallvard Håstein, Elsebeth Jensen, Ole Løw, Alex Madsen, Anne Maj Nielsen, Vibeke Petersen, Niels Ploug, Christian Quvang, Lars Qvortrup, Susan Tetler og Sidsel Werner.
»Ambitionen i bogen er at indfange og analysere de vanskelige og noget diffuse fænomener ’rummelighed’ og ’inklusion/eksklusion’. Det er lykkedes rigtig godt. [...] Bogen giver et tiltrængt skub i retningen af at få et fælles sprog i inklusionspædagogikken. Den er skrevet i et lettilgængeligt sprog og med gode cases fra praksis«.
Folkeskolen.dk
»Spændende [...] præsentation af et fagligt begreb, som er et af de mest aktuelle begreber i den pædagogiske debat for tiden«.
Lektørudtalelse
»[Den inkluderende skole – en grundbog] er interessant og for mig at se uomgængelig i sin behandling af temaet«.
Ove Nielsen, cand.pæd., adjunkt, VIA University College, Læreruddannelsen i Århus
Antal sider: 352
ISBN: 9788778875556
Udgave, år: 1, 2008
Oplag, år: 4, 2012
Udgivelse: 01-02-2008
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 7278