Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen
– ideer, viden og værktøjerFå succes i skolens ressourceteam! Bogen giver dig som vejleder, ressourceperson og leder det faglige fundament for et udbytterigt arbejde i skolens ressourceteam.
Ressourceteam, inklusionsteam, PLC – kært barn har mange navne. Fælles for dem er dog, at det kan være svært for de involverede at finde retning, rammer, indhold og ikke mindst afgrænsning for arbejdet. Denne bog giver dig værktøjerne og leder vejen: Det handler om fælles faglighed, hvordan arbejdet kan organiseres og fungere i praksis, om faldgruber, legitimering i forhold til ledelsen og meget mere.
Bogens første del ser på ressourceteamet internt. Den definerer, hvad en ressourceperson og et ressourceteam egentlig er, og den gennemgår kompetencer, udfordringer, behov samt mål- og indsatsplaner.
Anden del handler om ressourceteamet eksternt: forældre, elever, ledelse og øvrige kollegaer. Her kommer bogen blandt meget andet ind på behovsafstemning, observation, undervisningsplanlægning, medundervisning samt lærings- og trivselssamtaler.
Her er masser af værktøjer og guides, bl.a. til en teamkontrakt, vejledningsprocedurer, funktionsbeskrivelser, undervisningsobservationer, didaktiske lærings- og trivselssamtaler, elevspørgeguides, mål- og indsatsplaner m.v. Bogen trækker bl.a. på den nyeste forskning fra New Zealand og henvender sig til vejledere, ressourcepersoner og ledere i og omkring skolen.
»Så kom håndbogen, guiden, hjælpen, som mange har ønsket var skrevet for mange år siden!! "Håndbog for ressourceteams og vejledere i skolen" belyser klart og præcist de faktorer, der er afgørende for, at det tværfaglige samarbejdet lykkes, målene nås, og eleverne trives«.
Lilian Nammour Thestrup Høj, lærer og cand.pæd.psych.
»Det er en bog, jeg helt klart vil bruge i mit arbejde som AKT-vejleder i folkeskolen. Og en bog jeg vil anbefale alle skoler at få indkøbt«.
Pia Pignot, folkeskolelærer og AKT-vejleder
»En bog man kan have med under armen og arbejde efter både ved nyetablering af ressourceteam, men også når der kommer nye til i et eksisterende ressourceteam […] Jeg vil helt klart bruge bogen i mit videre arbejde som inklusionskoordinator«.
Søs Wang-Holm, specialpædagog
»Det er en dejlig velstruktureret udgivelse med mange relevante ideer […] En stor hjælp til at komme godt gennem denne proces for alle skolens parter«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»En anbefalelsesværdig håndbog, hvor læseren trin for trin guides godt igennem hele processen fra etableringen af resurseteamet til arbejdet ude på skolen«.
Folkeskolen
»En bog hvert ressourceteam må stifte bekendtskab med«.
Karakteren 10 i AKTbladet
Antal sider: 152
ISBN: 9788771187236
Udgave, år: 1, 2016
Oplag, år: 2, 2019
Udgivelse: 25-10-2016
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 9580