Teknologiforståelse i skolen
– forløb og refleksionerHvordan lærer vi børn og unge at begå sig på de digitale platforme, hvis de skal blive til andet og mere end ukritiske forbrugere af teknologiens strømlinede platforme?
Teknologiforståelse i skolen giver konkrete værktøjer til at lære elever i 0-9. klasse, hvordan de kan dykke ned i teknologiens etiske og tekniske dimensioner i stedet for kun at skøjte rundt på overfladen.
Nutidens programmer og styresystemer er langt mere brugevenlige end for blot 10 og 20 år siden, men det betyder også, at det bliver sværere at vide, hvordan de fungerer.
Derfor er teknologiforståelse vigtigt. Det kræver en bevidst og målrettet indsats, hvis børn og unge skal opnå en forståelse for teknologiens grundprincipper og for dens påvirkning af samfundet og individet – så de unge selv kan blive både kritikere og udviklere af ny teknologi.
Bogen består af en række konkrete undervisningsforløb, som trinvist lærer børn og unge at blive skabere og kritikere af teknologien.
Indskolingen
Bogens undervisningsforløb lærer eleverne i indskolingen basal forståelse for computere og styresystemer. Med lege og lettilgængelige programmer illustrerer forløbene for de yngste, hvordan vi mennesker sender beskeder til og imellem computere.
Mellemtrinnet og Udskolingen
Til mellemtrinnet og udskolingen finder I forløb, der lærer eleverne, hvordan man kommer i gang med at kode og programmere, og forløb, der præsenterer eleverne for relevante overvejelser om, hvordan de lærer at tage vare på deres privatliv på internettet.
Teknologiforståelse i skolen henvender sig til lærere i faget teknologiforståelse på alle klassetrin, men rummer også forløb, der kan bruges i matematik, samfundsfag eller dansk.
Hvert forløb er sat op i overskuelige trin med illustrationer og links til gratis programmer og videoer undervejs.
»Bogen er nærmest forud for sin tid og kan hjælpe ALLE lærere; både dem med en del i IT-erfaring, men især åbne døren op for en ny verden til de undervisere, som ikke føler sig trygge eller velbevandrede i undervisningen i teknologiforståelse, da den guider en nemt og overskueligt.«
Mette Ryberg Nielsen, overlærer
»Bogen er en god håndgribelig grundbog men også en bog der giver en masse gode ideer til undervisningsmæssige sammenhænge. Jeg har fået en stor forståelse for teknologiens grundsten, men også måden teknologi har udviklet sig og blevet mulig, at implementere i den daglige undervisning. [...] Tak for inspirationen til fremtidige undervisningsforløb.«
Celia Vestergaard-Rosener, pædagog
»'Teknologiforståelse i skolen' er en meget aktuel og vedkommende bog. Peter Sippel har i bogen nogle gode overvejelser over teknologiforståelse, hvor han giver et fint overblik over udviklingen, og den store betydning teknologi har og vil få i fremtiden. [...] Jeg kan varmt anbefale Teknologiforståelse i skolen. Den skal købes i mange eksemplarer til lærerbiblioteket, da den gør op med teknologiforståelse som et område, nogle få nørdede lærere skal tage sig af. Bogen har en imponerende samling af uhyre relevante links, som er lige til at bruge. Struktur og didaktisering af dette enorme område er virkelig en håndsrækning, der vil glæde mange.«
Bente Staub, folkeskolelærer, cand.pæd. i it-didaktisk design
Antal sider: 110
ISBN: 9788772161273
Udgave, år: 1, 2020
Oplag, år: 1, 2020
Udgivelse: 31-01-2020
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 13975