Fagdidaktik i sprogfag
Kommunikativ sprogundervisning handler om at skabe sproglig aktivitet og interaktion i undervisningen.
Den kommunikative sprogundervisning understøtter desuden elevernes refleksion over egne læringsmønstre og over sprogets rolle i forskellige sammenhænge – også uden for klasselokalet.
Denne bog giver en lettilgængelig introduktion til moderne kommunikativ sprogundervisning. Bogen behandler sproget som et fleksibelt redskab til kommunikation mellem mennesker på tværs af kulturer og giver vejledning til, hvordan den kommunikative kompetence kan styrkes. Den bygger på erfarings- og forskningsbaseret viden og hjælper sproglæreren med at udvikle sin egen praksis.
Bogen er ideel for den nye sproglærer, men giver også supplerende refleksionsmateriale til mere erfarne lærere. Den henvender sig til udskolingsniveauet i folkeskolen og alle niveauer i gymnasiet, på HF og på VUC.
Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.
Susana S. Fernández er lektor ved Aarhus Universitet og medlem af Uddannelsesrådet i Gymnasiets Teoretiske Pædagogikum.
Dorte Fristrup er rektor ved Århus Statsgymnasium og tidligere fagkonsulent
hos Undervisningsministeriet.
Birgit Henriksen er professor MSO i sprogtilegnelse ved Københavns Universitet.
»[…] en velskrevet, vidende og letforståelig bog, som står ved sit faglige indhold og sit erklærede mål om at være en indføring i sprogdidaktik. […] en udmærket indføring i sprogfagenes didaktik, skrevet så man kan anvende teorien i sin planlægning af undervisning. Bogen er skrevet til pædagogikumkandidater, den hævder selv et ønske om at henvende sig til alle lærere enten som indføring eller som refleksionsmateriale – og den lever op til sit mål. Så læs den, selvom den ikke giver et bud på næste onsdags engelsktime«.
Folkeskolen.dk
»Solid og inspirerende fremstilling af et felt, som ikke tidligere er beskrevet på denne måde«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»På trods af bogens beskedne og overskuelige omfang virker den som en håndbog for relativt nye undervisere i sprog, men selv mere erfarne undervisere kan få inspiration og nye vinkler. [...] Oplevelsen ved at læse Fagdidaktik i sprogfag har været en entydig positiv oplevelse, hvad angår både form og indhold. Anbefales på det varmeste«.
Jens Jørgen Nielsen, forfatter og konsulent
»Denne bog tjener det vigtige formål, at den på en meget overskuelig og lettilgængelig måde giver overblik over mange typer af øvelser og den teoretiske baggrund for dem. […] På min skole har vi købt bogen til hele faggruppens medlemmer med det formål at anvende den som opslagsværk og inspirationskatalog i det travle arbejde med undervisningsplanlægning«.
Irma Kobæk, Rodrigo – informationer fra Spansklærerforeningen
Antal sider: 151
ISBN: 9788771184914
Udgave, år: 1, 2015
Oplag, år: 4, 2021
Udgivelse: 04-05-2015
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 8226