Dansk i grundforløbet – lærervejledning
Målrettet de første seks måneders undervisning i dansk på grundforløbene i de gymnasiale uddannelser, men kan også anvendes til 10. klasse, på de gymnasieforberedende efterskoler samt som undervisningsmateriale på de fagdidaktiske pædagogikumkurser.
Lærervejledningen hører sammen med bogen Dansk i grundforløbet – tekster og faglige begreber, som tilkøbes selvstændigt og gives til eleverne.
Bogen til eleverne består af en tekstantologi til elevernes forarbejde samt en oversigt over faglige begreber inden for litterær analyse. Her er tekster af bl.a. Herman Bang, Naja Marie Aidt, Morten Sabroe og Per Vers.
Lærervejledningen er inddelt efter lektioner med teoretisk baggrundsinformation, teksteksempler og litterære analyser samt arbejdsopgaver til eleverne.
Alle forslag til arbejdsopgaver er bygget op omkring Cooperative Learning, hvor eleverne udfordres med udgangspunkt i en række forskellige arbejdsmetoder. Målet med dette er at skabe mere elevaktivitet og et mere fokuseret teamarbejde.
Torben Jakobsen og Jens Jørgensen underviser begge i dansk ved Ringkjøbing Gymnasium.
»Dette bogsæt, der består af to bøger, er virkelig gennemarbejdet, og så er det et praktisk anvendelsesredskab i undervisningen i dansk. […] Hele undervisningsmaterialet er som nævnt suverænt gennemtænkt og peger frem mod dynamiske undervisningsmoduler, der delagtigør ens elever. Det er skønt med et stykke værktøj, der kan rives direkte ind og bruges, som det er, men ellers også tilpasses af den enkelte underviser […] bogsættet får uden tvivl højeste score herfra«.
Uddannelsesbladet
5 stjerner - ★★★★★
Antal sider: 182
ISBN: 9788771181487
Udgave, år: 1, 2013
Oplag, år: 1, 2013
Udgivelse: 26-08-2013
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 7049