Afspænding og stresshåndtering Arbejdsliv Biografier og selvbiografier Børn og forældre Daginstitutioner og skole Filosofi og teologi Historie Humor Højtider Kommunikation Konfliktløsning Kunst, kultur og arkitektur Psykologi Rejse- og guidebøger Samfund, debat og politik Selvhjælp Seniorliv Skønlitteratur Sport og idræt Sundhed og helse Særlige behov True Crime Ungdomsuddannelserne Videregående uddannelser Bøger på vej Fordelsklub Nyhedsservice
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Tilbage Arbejdsmiljø Ledelse og HR Jura
Tilbage Børn 0-6 år Børn 7-12 år Børn 13-18 år Fagbøger for børn Graviditet og fødsel
Tilbage Børnehave SFO Skole Vuggestue Udepædagogik og udeskole
Tilbage Spiritualisme
Tilbage Antikken, vikingetid og middelalder 1400-1800-tallet 1900-2000-tallet Krige og konflikter
Tilbage Arkitektur Film og teater Kulturhistorie Kunst
Tilbage Sorg Terapi og behandling
Tilbage Sejlads 111 steder
Tilbage Natur, klima og miljø Feminisme, ligestilling og kønspolitik
Tilbage Chicklit Digte (poesi og lyrik) Fagbøger om skønlitteratur Fantasy og magisk realisme Gysere og thrillere Historiske romaner Krimi og spænding Science Fiction, utopier og dystopier Stærke kvinder
Tilbage ADHD Angst Autisme Børn med særlige behov Fobier
Tilbage Dansk og retorik Didaktik Filosofi Historie og oldtidskundskab Idræt KS (kultur og samfund) Matematik og naturfag Mediefag og drama Opgaveskrivning og studieteknik Psykologi Pædagogikumbiblioteket Religion Samfundsfag Studieture
Tilbage Lærer Læring og didaktik Miljø og klima PAU Pædagog Pædagogik (universitet) Psykologi Socialrådgiver Sundhedsuddannelser
Tilbage Nyhedsbrev Læserbarometeret Gratis kataloger Undervisereksemplarer Ambassadør
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Indkøbskurv 0
Bøger
Afspænding og stresshåndtering
Arbejdsliv
Biografier og selvbiografier
Børn og forældre
Daginstitutioner og skole
Filosofi og teologi
Historie
Humor
Højtider
Kommunikation
Konfliktløsning
Kunst, kultur og arkitektur
Psykologi
Rejse- og guidebøger
Samfund, debat og politik
Selvhjælp
Seniorliv
Skønlitteratur
Sport og idræt
Sundhed og helse
Særlige behov
True Crime
Ungdomsuddannelserne
Videregående uddannelser
- Arbejdsmiljø
- Ledelse og HR
- Jura
- Børn 0-6 år
- Børn 7-12 år
- Børn 13-18 år
- Fagbøger for børn
- Graviditet og fødsel
- Børnehave
- SFO
- Skole
- Vuggestue
- Udepædagogik og udeskole
- Spiritualisme
- Antikken, vikingetid og middelalder
- 1400-1800-tallet
- 1900-2000-tallet
- Krige og konflikter
- Arkitektur
- Film og teater
- Kulturhistorie
- Kunst
- Sorg
- Terapi og behandling
- Sejlads
- 111 steder
- Natur, klima og miljø
- Feminisme, ligestilling og kønspolitik
- Chicklit
- Digte (poesi og lyrik)
- Fagbøger om skønlitteratur
- Fantasy og magisk realisme
- Gysere og thrillere
- Historiske romaner
- Krimi og spænding
- Science Fiction, utopier og dystopier
- Stærke kvinder
- ADHD
- Angst
- Autisme
- Børn med særlige behov
- Fobier
- Dansk og retorik
- Didaktik
- Filosofi
- Historie og oldtidskundskab
- Idræt
- KS (kultur og samfund)
- Matematik og naturfag
- Mediefag og drama
- Opgaveskrivning og studieteknik
- Psykologi
- Pædagogikumbiblioteket
- Religion
- Samfundsfag
- Studieture
- Lærer
- Læring og didaktik
- Miljø og klima
- PAU
- Pædagog
- Pædagogik (universitet)
- Psykologi
- Socialrådgiver
- Sundhedsuddannelser
Bøger på vej
Fordelsklub
Nyhedsservice
Nyhedsbrev
Læserbarometeret
Gratis kataloger
Undervisereksemplarer
Ambassadør
Frydenlund
Daginstitutioner og skole
Skole
Børns sprogtilegnelse

Læs uddrag PDF  

Børns sprogtilegnelse

– sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 år

Bogen her giver en nuanceret forståelse af børns sprogtilegnelse fra nul til seks år. Den er skrevet af Danmarks førende forskere på området og henvender sig til pædagoger og pædagogstuderende, audiologopæder og studerende på fag som audiologopædi, lingvistik, interkulturel pædagogik, psykologi og dansk som andetsprog.

  • Læs mere
  • Anmeldelser
  • Produktdetaljer

Børns sprogtilegnelse hovedmål er at give praktikere og studerende, der arbejder med småbørn forskningsbaseret viden om, hvilke faktorer der påvirker sprogtilegnelse, og at vise, hvordan indsigterne fra den danske og internationale forskning kan anvendes i den praktiske hverdag med børnene.

Forfatterne giver en samlet indføring i børns sprogtilegnelse og børns sproglige udvikling som en integreret del af deres kognitive og sociale udvikling.

Som læser får du en omsiggribende forståelse af processer og faktorer i både typiske og atypiske udviklingsforløb og indsigt i, hvordan den nyeste danske og internationale forskning kan anvendes i den daglige pædagogiske praksis.

Bogens emner er bl.a.:

  • tilegnelse af sproglyde
  • ord og grammatik
  • sprog og begrebs­dannelse
  • sprog i hjernen
  • flersproget sprogtilegnelse
  • stammen
  • udviklingsmæssige sprogforstyrrelser.

Forfattere og redaktører er børnesprogsforskere fra Københavns Universitet, Syd­dansk Universitet og Aarhus Universitet med ekspertise i dansk sprogtilegnelse. Bidragsyderne er Laila Kjærbæk, Ditte Boeg Thomsen, Marit C. Clausen, Fabio Trecca, Mads Nielsen, Signe Klok Jensen, Bjarne Dammsbo, Annette Esbensen, Rikke Vang Christensen, Cecilia Brynskov, Holger Juul, Anna Steenberg Gellert og Kikki Førsteliin Andersen.

»[…] da bogen kommer omkring så utroligt mange emner, er det skønt at se, at en masse af de helt store navne inden for hvert sprogområde har budt ind i de forskellige kapitler, så man føler sig holdt godt i hånden hele vejen igennem. […] Her er altså tale om en bog, som kan fungere både som et ret komplet opslagsværk eller som en grundig indføring i den herlige verden af børns sprogtilegnelse. Den har min klare anbefaling til alle interesserede!«
Birgitte Albæk Henriksen, audiologopæd i Audiologpædisk Tidsskrift


»’Børns sprogtilegnelse’ formår at komme hele vejen rundt om emnet og endda på en måde, så man kan tilgå det fra vidt forskellige discipliner. Den er meget praktisk orienteret i sin tilgang, og det hele er baseret på forskning. Derfor kan den anbefales til alle i målgruppen.«
Christian Munk, cand.mag. i lingvistik, Sprog & Samfund


»Jeg har haft indkøbt bogen for nogle uger siden og læst bogen. Jeg har anbefalet mit personale, at informationerne om to- og flersprogede børn, informationerne om sprogvurderingen, testning af børnenes sprog generelt, ordtilegnelse og konkrete ideer til at udvide og opbygge et godt sprogmiljø i en daginstitution er virkelig værd at læse. Jeg er også født i et andet land, og det er spændende for mig at læse om sprogtilegnelse, grammatik, og meget mere.«
Ute Wagner, afdelingsleder hos Tønder Kommune


»Som bedsteforælder eller forælder er der altid stor opmærksomhed om, hvordan det enkelte barnebarn eller barn tilegner sig sproget og lærer at anvende det. At magte sproget er afgørende for barnets udvikling. Alene derfor er bogen med dens mange tilgange til at forstå, hvorledes børn lærer sig sproget og bliver bedre til at beherske det, vigtig.«
Poul Hansen, forhenværende underviser på kurser for tillidsrepræsentanter


»Jeg har med stor glæde læst Børns sprogtilegnelse. Bogen har stor relevans for alle, der arbejder med børn, der skal til at arbejde med børn eller har relationer til små børn. Bogen er dybdegående, men er skrevet i et letforståeligt sprog, der er krydret med mange letforståelige og relevante eksempler. De mange eksempler er underbyggende for forståelsen og giver bogens indhold mening og større forståelse. Bogen er dejlig praksisnær trods dens rige og dybdegående omfang!«
Mette Nørgård Pedersen, dagplejer, motorikvejleder


»Styrken ved bogen er at den er skrevet af fagfolk med dyb videnskabelig indsigt i de respektive emner, samtidig med at den har et stærkt fokus på praksis – både i formidlingen og i forhold til hvordan børn kan støttes i deres sprogudvikling.«
Sissal Maria Rasmussen, lingoblog, 7. februar 2023


Antal sider: 376

ISBN: 9788772163932

Udgave, år: 1, 2021

Oplag, år: 1, 2021

Udgivelse: 31-10-2021

Indbinding: Hæftet m. flapper

Best.nr.: 6885

På lager
399,95
+ -
Anmeldercitat

»[…] da bogen kommer omkring så utroligt mange emner, er det skønt at se, at en masse af de helt store navne inden for hvert sprogområde har budt ind i de forskellige kapitler, så man føler sig holdt godt i hånden hele vejen igennem. […] Her er altså tale om en bog, som kan fungere både som et ret komplet opslagsværk eller som en grundig indføring i den herlige verden af børns sprogtilegnelse. Den har min klare anbefaling til alle interesserede!«
Birgitte Albæk Henriksen, audiologopæd i Audiologpædisk Tidsskrift


Andre kunder synes også om

Sprog, kommunikation og psykologi Gert Bonde Nielsen

Hvordan forstår vi, hvordan kommunikerer vi, og hvordan taler vi? Bogen er skræddersyet til faget ’s…

269,95
Pædagogiske miljøer og aktiviteter

En grundbog til pædagogstuderende på uddannelsens fællesdel med fokus på de aspekter af de centrale …

299,95
Småbørnspædagogik 1960-2020 Stig Broström

Bogen tegner et billede af småbørnspædagogikken fra 1960 til 2020. Forfatter Stig Broström belyser d…

79,95
Legepladsens pædagogik Benny Schytte

Legepladsen bør være en del af det daglige pædagogiske arbejde, men er det desværre alt for sjældent…

99,95
Bæredygtighedens pædagogik

Bæredygtighed er langt mere end spørgsmål om klima og miljø. Det knytter sig også til hverdagsliv, s…

299,95
Information Kundeservice
Salgs- og leveringsbetingelser
Ofte stillede spørgsmål
Om forlaget
Medarbejdere
Ledige stillinger
EU's persondataforordning (GDPR)
Cookiepolitik
Områder Academic
Boghandlere
Undervisereksemplarer
Foreign Rights
Fonden Frydenlund
Kontakt

Forlaget Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C

Telefonnr.: 3393 2212
E-mail: post@frydenlund.dk
Følg os på

Varen, du er ved at bestille, er endnu ikke udkommet.

Vi sender den til dig, når vi modtager den fra trykkeriet.
Vi trækker selvfølgelig først penge for din betaling/sender en faktura, når bogen er afsendt.