Professionel viden Professionelt liv
Studier af uddannelse og forandringHvordan kan vi forstå og teoretisere skoleledelse? Hvordan kan en skoleledelse arbejde på at forbedre elevernes læring? Hvad er begrænsningerne og mulighederne for skoleledelse i dette århundrede?
Forfatteren udforsker lærerens aktionsfortælling i en historisk kontekst, og i begrebet livshistorie forbinder han det personlige, det professionelle, det praktiske og det teoretiske på en ny måde, der opererer på alle disse niveauer. Han ser bl.a. på, hvordan vi kan forstå og tænke skoleledelse.
De praktiske perspektiver, som er blevet promoveret af en bred gruppe af fortalere, er på det seneste blevet en del af den moderigtige diskurs om læreruddannelser. I bogen bliver disse perspektiver udforsket, og resultaterne bliver sat under lup.
Når man bevæger sig ind i lærerens praktiske verden, taber man ofte kontakten med den historiske praksiskontekst og med den grundlæggende fagdisciplinære forståelse. Forfatteren hævder, at en begrænsning af professionel viden til udelukkende at omfatte det professionelle domæne ikke vil være en fornuftig strategi til forbedring af den professionelle standard. En mere aktiv opfattelse af lærerens professionelle viden kan og bør udforskes og konsolideres med fokus på lærerens liv og arbejde ud fra et teoretisk udgangspunkt.
Forord af Karin Anna Petersen & Jette Steensen
»Lad mig slå fast i første linje, at denne bog er anbefalelsesværdig og et vigtigt bidrag for alle, der interesser sig for uddannelsesforskning og livshistorie samt lærerens arbejdsliv. […] enorm international indsigt, viden og overblik inden for området«.
Unge pædagoger
»Bogen kan give et tip til de moderne uddannelsesledere, der i dag sætter management i højsædet på bekostning af den fagligt professionelle udvikling ...«.
Akademiske Sygeplejersker
Antal sider: 170
ISBN: 9788778875112
Udgave, år: 1, 2007
Oplag, år: 1, 2007
Udgivelse: 01-10-2007
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 12133