Negativ social arv
Inklusion vs. assimilationHvordan kan den pædagogiske praksis hjælpe til med at bryde negativ social arv? Har institutionens pædagoger øje for barnets ressourcer? Eller kommer man til at bebrejde barnet noget, som egentlig er forældrenes ansvar?
Bogen beskriver, hvordan man kan skabe et pædagogisk miljø med plads til forskellighed. Den viser, hvad der i den pædagogiske praksis kan gøre forskellen og tager udgangspunkt i to forskellige måder at rumme børnene på i institutionerne:
1. Assimilationsperspektivet, der groft sagt siger, at barnet skal tilpasse sig, og når der opstår problemer, fokuseres der på det enkelte barns evne til at tilpasse sig.
2. Inklusionsperspektivet, der indebærer, at institutionen skal tilpasse sig barnet, og når der opstår problemer, fokuseres der på det pædagogiske miljøs evne til at rumme forskellighed.
Med udgangspunkt i en række pædagogiske teoretikeres synspunkter, i en model, der skitserer tre steder at møde børnene ude på hjørnet, nede langs linjen og inde i cirklen, samt den såkaldte stjernemodel, diskuteres institutionernes muligheder for at praktisere inklusionsperspektivet.
»Denne lille bog bør findes – gerne i flere eksemplarer – på enhver PPR. Den er god at have med i bagagen – både den åndelige og den håndgribelige, – når der kaldes på konsultativ bistand«.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
»Læseren føres gennem en række diskussioner og scenarier, som giver stof til eftertanke. […] Bogen er et fint udgangspunkt for kritiske vurderinger og diskussioner af vaner, fælles forståelser samt måder at se og handle på i pædagogiske praksis«.
Akademiske Sygeplejersker
Antal sider: 83
ISBN: 9788778874801
Udgave, år: 1, 2007
Oplag, år: 1, 2007
Udgivelse: 01-03-2007
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 11482