Pædagogik – didaktik, læring og dannelse i daginstitution og skole
Børn i alle aldre har brug for udfordringer og krav. Særligt for socialt udsatte børn er det vigtigt at have et både opsøgende og kravsættende pædagogisk miljø som støtte for deres læring og udvikling.
I denne bog skitseres et pædagogisk og didaktisk grundsyn, der især baserer sig på europæisk pædagogiktradition med vægten på pædagogers og læreres professionalisme og beslutninger.
Bogen anlægger en enhedsmæssig tilgang til daginstitution og skole og peger på, at børn i alle aldre har brug for udfordringer og krav. Især er det betydningsfuldt for socialt udsatte børn med et både opsøgende og kravsættende pædagogisk miljø som støtte for disse børns læring og udvikling. Krav og forventninger til børnene og læringen både socialt, personligt og kundskabsmæssigt udtrykkes i pædagogiske læreplaner, og bogen præsenterer didaktiske teorier, der relaterer sig til både daginstitution og skole. Her skal børnene møde energiske og fagligt kompetente professionelle, der sætter rammer for og skaber undervisnings- og læringssituationer. Der skal i daginstitutionen tilbydes en ramme for en legende læring, og i skolen lægges de faglige spor, der fører til færdigheder og kundskaber.
Gennem hele bogen anlægges det syn, at børn aktivt skal bruge krop, bevægelser og sanser. I selvstændige kapitler præciseres betydningen af skabende aktiviteter, brug af fantasi, leg og fortælling som det, der samlet bliver til både individualitet og tilhørsforhold til fællesskabet, og dermed til demokratisk sindelag og dannelse.
»En lille bog med et stort indhold. Ud over at [...] favne såvel læringsteori som dannelsesteori og didaktisk teori henvender bogen sig til både pædagoger og lærere«.
Torben Nørregaard Rasmussen
»Forfatterne får […] præsenteret mange pædagogiske og didaktiske teoretikere og deres teorier. Det gør udgivelsen meget anvendelig på seminarierne som inspirationskilde eller supplement til diverse pædagogiske didaktiske grundbøger. […] Det er en interessant udgivelse, som starter mange pædagogiske overvejelser hos læseren og rummer meget stof til debat og overvejelse«.
Lektørudtalelse
Antal sider: 160
ISBN: 9788778873743
Udgave, år: 1, 2006
Oplag, år: 2, 2008
Udgivelse: 01-09-2006
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 12487