Matematikangst
– fordomme og kønEr der en sammenhæng mellem de forestillinger, man gør sig om, hvad matematik er og anvendes til, og dét at føle angst for faget? Og hvorfor er det især piger og kvinder, der lider af matematikangst? De spørgsmål bliver behandlet i bogen her, ligesom du som lærer får tips til, hvordan du kan afhjælpe matematikangsten hos dine elever.
De fleste matematiklærere har oplevet, at deres elever stiller spørgsmål som: »Hvorfor skal vi lære det her?« – og svaret er ikke altid så enkelt, at det giver mening for en grundskole- eller gymnasieelev. Især ikke hvis eleven på forhånd har sine egne forestillinger om, at matematik i bund og grund ikke er særlig vigtigt for at kunne begå sig i livet.
Matematikangst giver indsigt i, hvordan ubevidste fordomme om matematik påvirker os, og hvordan de kan modvirkes. Bogen viser bl.a., at megen angst stammer fra negative opfattelser af egne evner og fra alt for skematiske undervisningsformer, hvor faget bliver opdelt i skolematematik og hverdagsmatematik.
Derfor giver bogen en række bud på, hvordan man som lærer kan foretage konkrete ændringer af undervisningen og arbejde målrettet med elevernes fordomme og forventninger, så det resulterer i glæde frem for angst.
Matematikangst – fordomme og køn henvender sig til lærere og lærerstuderende i grundskole, på ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser. Også forskere i matematik og didaktik kan læse med.
»Man bliver som matematiklærer mindet om, hvor vigtig en rolle man spiller i denne sammenhæng. [...] Jeg kan derfor varmt anbefale bogen til lærerstuderende med undervisningsfaget matematik samt folkeskolelærere, der underviser i faget. Også i ungdomsuddannelserne er det nyttig læsning, da man her møder større usikkerhed i faget«.
Bente Staub, folkeskolelærer, cand.pæd. i it-didaktisk design
»Den empiriske del udgøres af i alt fire interview med to voksne kvinder og to voksne mænd, der hver for sig havde/har deres matematikvanskeligheder at slås med. Et snævert grundlag måske – bare ikke når man som nærværende forfatter i den grad undervejs analyserer, teoretiserer, perspektiverer og til slut sammenligner og konkluderer. [...] De sidste to (korte) kapitler må under ingen omstændigheder udelades. Her bliver det for alvor farligt – måske skal du tage din undervisningsform op til revision, måske bliver det endda nødvendigt at arbejde med en helt ny tilgang til matematik«.
Folkeskolen.dk
»Denne beskedne udgivelse […] vil kunne bruges af alle undervisere i folkeskole, på ungdomsuddannelserne, og de videregående uddannelser. Og naturligvis er bogen ganske oplagt for enhver lærerstuderende på alle niveauer. Derfor anbefaler denne anmelder, at bogen fremover skal være til rådighed for alle undervisere og studerende i faget matematik på alle institutioner i vore sektorer«.
Uddannelsesbladet
4 stjerner - ★★★★
»[…] en grundig og læseværdig diskussion af problemet. […] Østergårds lille bog er en fin og tidssvarende analyse af et til enhver tid påtrængende problem.«
Lektor Poul G. Hjorth, videnskab.dk
Antal sider: 114
ISBN: 9788771189780
Udgave, år: 1, 2018
Oplag, år: 2, 2023
Udgivelse: 03-05-2018
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 11066