Historie i brug
– fra historieskabt til historieskabendeFagbogen introducerer til begrebet historiebrug: Hvad er historie? Hvad er kildekritik? Hvad er historisk metode? Og hvordan bruger vi historie som individer, som samfund og som fag?
Ved hjælp af en lang række konkrete eksempler fra bl.a. den kolde krig og besættelsestiden går bogen i dybden med historiebrug, kildekritik, historisk metode, den kollektive erindring og historieundervisning.
Forfatterne viser, hvordan vi løbende tolker og omfortolker de spor, som den historiske proces har efterladt sig. Den viser også, hvordan disse tolkninger kan bruges og misbruges i den offentlige og politiske debat.
Bogen kommer ind på en række metodiske og historieteoretiske problemstillinger ved historiebrug, historiske metode og kildekritik. Dens formål er at udvikle elevernes historiebevidsthed og lyst til at gå i dialog med fortiden. Den er fyldt med opgaver, som træner elevernes færdigheder i at udforme historiske problemstillinger, bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til de mange former for historiebrug, de møder i og uden for skolen.
Bogen indgår i serien His2rie, der er et netbaseret undervisningsmateriale specielt tilrettelagt undervisningen i historie i gymnasiet, på hf og på hhx. På seriens hjemmeside har hver bog sin egen del med kildetekster, litteraturlister, links m.m. På hjemmesiden findes også sider om bl.a. historiebrug, historisk metode og kildekritik, studieteknik, formidling samt historie som fiktion.
Forfatterne underviser begge i historie på Espergærde Gymnasium og HF.
»Netop omfanget, men mest af alt niveauet i bogen, er på én og samme tid bogens styrke såvel som dens udfordring. Bogen stiller gennemgående høje krav til elevernes faglige niveau – hvilket naturligvis også er det, der i sidste ende kan bringe dem vidt. […] bogen byder som sagt også på et hav af relevante eksempler – alle de mange værktøjer er på den ene eller anden måde forklaret ud fra gode og konkrete eksempler og tilhørende opgaver, der er klar til at tage i brug. […] Så hermed en opfordring til at få fingrene i denne bog til det kommende skoleår«.
Historieonline.dk
»Denne glimrende bog er et særdeles godt bud på, hvordan man muligvis kan gøre unge mere interesseret i begrebet historie. […] Gennem hele bogen giver forfatterne en lang række glimrende eksempler til belysning af de opstillede spørgsmål – og hver gang giver de en række yderst overbevisende forklaringer. […] anbefales på det varmeste – i omhyggeligt udvalgte sammenhænge«.
Uddannelsesbladet
4 stjerner - ★★★★
Antal sider: 147
ISBN: 9788771182859
Udgave, år: 1, 2013
Oplag, år: 2, 2017
Udgivelse: 18-12-2013
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 9160