Professionel kapital i folkeskolen
– faglighed og samarbejde i fokusGennem erfaringer fra seks skoler, afprøvede metoder og et teoretisk blik fortæller Professionel kapital i folkeskolen, hvordan lærere og ledelse på tværs af skoler kan forstå de udfordringer, man møder, og hvordan man bliver klogere på, hvad der kan gøres for at møde dem.
Bogen her sætter krop og sjæl på professionel kapital og beskriver, hvordan skolen kan:
- styrke beslutningstageres evne til at skabe sammenhæng mellem formelle beslutninger og daglig praksis
- sikre, at fag- og opgavefordelingen understøtter skolens værdier og principper
- bestræbe sig på en åben og retfærdig proces, som den enkelte lærer kan se sig selv i
- få et større fagligt udbytte af teammøder
- understøtte, at beslutninger bliver truffet og omsat til handlinger.
Professionel kapital i folkeskolen henvender sig til skoleledere, lærere og pædagoger på efteruddannelse, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, kommunernes skoleforvaltninger og andre aktører, som kan få inspiration til at møde hverdagens udfordringer igennem udvikling af samarbejdets ressourcer i folkeskolen.
Forfatterne er forskere ved hhv. TeamArbejdsliv eller Roskilde Universitet.
»En teoretisk velfunderet bog, som giver grundskolens aktører god inspiration til at udvikle samarbejdets ressourcer til gavn for alle skolens parter.«
Bibliotekernes lektørudtalelse
»Med bogens modeller og metoder, som er godt afprøvede i projektet, får man serveret en inspirerende, brugbar og nyttig værktøjskasse. Jeg vil derfor anbefale bogen til skoleledelser og tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter som et rigtig godt bud på et fælles afsæt for at varetage den vigtige opgave omkring styrkelse af lærerprofessionen og det psykiske arbejdsmiljø.«
Christina Hastrup, Folkeskolen
Antal sider: 179
ISBN: 9788772163963
Udgave, år: 1, 2022
Oplag, år: 2, 2023
Udgivelse: 31-01-2022
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 12124