Udfordre, udforske, udvikle!
Om læse- og skriveprocessen på mellemtrinnetAt lære et nyt fag er som et kulturmøde: Man skal ikke bare tilegne sig ny viden, men også et helt nyt sprog og den forforståelse, der hører til faget. Bogen behandler læse- og skriveundervisningen inden for de forskellige fagområder på folkeskolens mellemtrin.
Når man lærer noget inden for et fag, betyder det også, at man lærer at tale, læse og skrive på en ny måde. For mange elever indebærer det, at de møder – og forventes at gå ind i – en måde at udtrykke sig på, der er helt ny og ukendt for dem. Forskning viser, at manglen på forståelse for de nye fagsprog er en væsentlig årsag til problemer og nederlag i skolearbejdet.
Bogen giver læreren redskaber til at udforske grundprincipperne for læse- og skriveundervisningen, og giver hermed læreren mulighed for at udfordre og udvikle undervisningen. Ved hjælp af denne udforskning får læreren mulighed for at udfordre og udvikle sin egen undervisning.
Bogen henvender sig til kommende og nuværende lærere i folkeskolen, specielt til dem, der arbejder med børn på mellemtrinnet.
Caroline Liberg er professor i uddannelsesvidenskab. Åsa af Geijerstam og Jenny Wiksten Folkeryd er begge lektorer i didaktik.
»Det er en fantastisk bevidstgørende bog! Den har et pænt højt fagligt niveau med (for mig) mange fagord, som jeg skal have slået op. Jeg kan godt lide, at der opsummeres efter hvert kapitel«.
Marianne Laustsen, psykomotorisk terapeut og pædagog
»En særdeles velskrevet bog med en høj faglighed. Forfatterne tager udgangspunkt i den tid, vi lever i, og kommer med gode brugbare didaktiske eksempler som er særdeles anvendelige, også set i forhold til de læringskrav, der er i faget. Bogen er konstruktivt opbygget og nem at finde rundt i, og der er mange gode eksempler undervejs. En rigtig god detalje i bogen er måden, hvert enkelt kapitel afsluttes med et antal problemfelter, som er velegnede til at forholde sig kritisk til egen praksis. En rigtig god bog, som jeg vil anbefale til lærere i indskoling, mellemtrin og ikke mindst til lærerstuderende«.
Dorthe Skovborg, lærer på behandlingskole
»En væsentlig bog, som hæver os op i helikopteren, men også får os til at gå i dybden med egen undervisning. Den bør stå på skolebiblioteket og kan anbefales til lærere, læsevejledere og lærerstuderende«.
Folkeskolen
Antal sider: 135
ISBN: 9788771180138
Udgave, år: 1, 2014
Oplag, år: 1, 2014
Udgivelse: 29-04-2014
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 14456