Daginstitutionen til hverdag
– den upåagtede faglighedPædagogisk arbejde er mange ting – også opgaver som bleskift, oprydning og trøst skal tænkes ind i en pædagogisk faglighed. Denne bog foreslår en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde som et samlet hele.
Fem forskere fra RUC har undersøgt pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet fundamentale sociale kvaliteter.
De har fulgt dagligdagen i to børneinstitutioner lige fra modtagelse af børnene om morgenen over fælles aktiviteter, frokost, fri leg til personalemødet om aftenen.
Deres pointe er, at man ikke kan adskille de pædagogisk-faglige opgaver (som målrettede, planlagte aktiviteter med børnene) fra de måske mere banale og rutineprægede omsorgsopgaver. Det, man kan kalde den upåagtede faglighed.
Dermed flyttes fokus over på det, som pædagogerne faktisk opnår sammen med børnene frem for det, de ikke har tid til eller formår at gøre.
Forhåbentligt kan det være grobund for nye diskussioner om kvaliteterne i det pædagogiske arbejde, som indbefatter hele institutionens hverdag. Samt ikke mindst hvilken type daginstitutioner – og hvilken form for professionalisering – man ønsker.
»… oplagt for pædagoger og pædagogstuderende […] også relevant for beslutningstagere og meningsdannere på området. […] En teoretisk velfunderet belysning af hvordan pædagogisk faglighed udspiller sig i mange upåagtede situationer i danske daginstitutioner«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»Dette er en modig og væsentlig bog. Når man har læst bogen, siger man: Ja, naturligvis skal det være sådan. […] Til sidst i bogen finder man en kompetent litteraturliste, det giver et ekstra pluspoint«.
Karakteren 10 i AKT-bladet
»[…] et glimrende bidrag til, hvordan pædagogers faglighed kan undersøges, italesættes og udvikles og kan desuden fungere som en kærkommen påmindelse til pædagoger om værdien af deres arbejde. […] ’Daginstitutionen til hverdag’ er værd at læse for alle, der interesserer sig for hverdagslivet og fagligheden i vores daginstitutioner. Den er interessant for såvel politikere, forvaltere, pædagogstuderende og pædagoger og udgør et vigtigt bidrag til drøftelserne af, hvad pædagogfaglighed og pædagogisk kvalitet er for størrelser«.
Tidsskrift for Arbejdsliv
Antal sider: 148
ISBN: 9788771181104
Udgave, år: 1, 2013
Oplag, år: 3, 2013
Udgivelse: 30-01-2013
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 6963