Fra snublesten til byggesten
– matematikdidaktiske mulighederBogen giver en række bud på, hvordan du som lærer kan hjælpe dine elever til en bedre forståelse for matematik, så de undgår personlige nederlag og at støde på barrierer i forhold til senere uddannelsesvalg og jobmuligheder.
Nogle elever knokler løs i matematiktimerne, læser lektier, laver deres opgaver og opnår alligevel ikke et basalt greb om faget. De har læringsvanskeligheder i matematik.
Bogen formidler erfaringerne fra landets første videreuddannelse til matematikvejleder og fortæller gennem en række cases, hvordan man kan arbejde med elever, der har svært ved faget matematik.
Her er både erfaringer om elever, hvis læringsvanskeligheder ikke kunne overvindes trods ihærdig indsats fra alle sider, og solstrålehistorier om elever, der kom et eller flere skridt videre.
Med udgangspunkt i den matematikdidaktiske forskning på området indleder bogen med et kapitel om det teoretiske og praktiske grundlag.
»En meget læseværdig bog med stof til eftertanke, en bog, hvor kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden, når man lige har en stund til det, hvis da ellers der findes ledige stunder i den pressede hverdag. [...] Oplagt bog at læse i og blive inspireret og udfordret i sin tankegang og indgang til undervisningen«.
Folkeskolen
»Boken [...] visar tydligt att lärare som vet mer om sina elevers matematiska förmåga och förkunskaper och kan kombinera det med resultat från forskningen har goda möjligheter att på ett konkret och konstruktivt sätt hjälpa sina elever till en utveckling av de matematiska kompetenserna. Det är ett hoppfullt budskap som kan inspirera både lärare och elever. I tider av nedslående rapporter från TIMSS och PISA om elever som blir allt sämre i matematik behöver vi den här typen av stärkande budskap«.
NOMAD
Antal sider: 124
ISBN: 9788771186093
Udgave, år: 1, 2016
Oplag, år: 1, 2016
Udgivelse: 19-01-2016
Indbinding: Ikke opgivet
Best.nr.: 8670