Fagdidaktik i naturfag
Bogen er skrevet til naturfagene: fysik, kemi, biologi og geografi. Fokus er på de fagdidaktiske aspekter og spørgsmål, som naturfagene er fælles om.
Forfatterne indkredser fem aktuelle udfordringer – læring, dannelse, motivation, samspil og lærerudvikling – som de mener bør imødegås for at løfte naturfagsundervisningen i Danmark (og internationalt). De diskuterer, hvilke udviklingsspor, der viser sig forude, præsenterer den nyeste forskning og omsætter de vigtigste resultater til pejlemærker og anbefalinger til undervisning i praksis.
Gennem emner som: Hvorfor undervise i naturfag?, læringsteori og evaluering, undersøgelsesbaseret undervisning og it, sprog og kommunikation i undervisningen inspirerer bogen læseren til refleksion og videreudvikling af egen praksis.
Bogen udkommer i serien Didaktik, en række af didaktikbøger til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne samt lærerstuderende. Bøgerne går praktisk til værks og er baseret på den nyeste forskning inden for området.
Hanne Møller Andersen er lektor, ph.d. i naturfagsdidaktik og ansat ved Aalborg Katedralskole.
»Velskrevet og veldokumenteret oversigt over naturfagenes ’hvorfor’ og ’hvordan’. Bogen er både grundig og fagligt aktuel, og den er rimeligt lettilgængeligt«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»[...] en fagligt kompetent indføring i centrale problematikker af naturfagenes didaktik. Bogen er skræddersyet til undervisningen i naturfagene på læreruddannelsen, men vil helt sikkert også få stor udbredelse i efteruddannelsen af lærere«.
Folkeskolen
»Som naturfagslærer finder jeg bogen meget anvendelig, og den vil med fordel kunne bruges på såvel læreruddannelsen samt ved efteruddannelse af lærere. [...] Jeg kan varmt anbefale bogen«.
Bente Staub, folkeskolelærer, cand.pæd. i it-didaktisk design
Antal sider: 184
ISBN: 9788771186727
Udgave, år: 1, 2016
Oplag, år: 3, 2019
Udgivelse: 02-09-2016
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 8208