Virkemidler i voksenundervisning
7 trin til at lykkesTo erfarne voksenundervisere deler ud af alle deres tips og tricks om, hvordan du skaber det bedst mulige læringsrum for og med dine kursister. Bogen er skrevet til alle, der har ansvar for voksenundervisning samt til voksenundervisere.
Fokus i Virkemidler i voksenundervisning er særligt på de undervisere, der efteruddanner offentligt ansatte samt elever på grunduddannelser, som er målrettet jobs i den offentlige sektor.
Forfatterne stiller skarpt på de faktorer, der er grundlæggende for, at voksenundervisning skaber læring – f.eks.:
- Hvordan skabes relation til og mellem deltagerne?
- Hvordan kan modstand fra deltagere håndteres?
- Hvordan skabes refleksion, så det understøtter læring?
- Hvordan og hvorfor er facilitering centralt i læreprocessen?
I en 7-trinsguide gennemgås et undervisningsforløb med alt lige fra velkomst, relationelle virkemidler, proaktivitet og imødegåelse af modstand, robusthedsfaktorer, læringsstile, motivation, visuelle virkemidler m.m.
Virkemidler i voksenundervisning bygger på erfaringer fra undervisningsforløb for flere tusinde offentligt ansatte, hvor forfatterne med succes har afprøvet de pædagogiske metoder og virkemidler, som beskrives. Den beskriver endvidere de voksende kompetencekrav, som stilles til offentligt ansatte, og som skal afspejles i undervisningsforløb, både i planlægning og gennemførelse.
»Med bogen har jeg fået mulighed for at reflektere over mine oplevelser i undervisningen, og den giver mig inspiration til at prøve flere af de beskrevne teknikker af. Det er interessant at se, at jeg allerede anvender flere af teknikkerne helt intuitivt. Ved at læse bogen har jeg fået et teoretisk grundlag at videreudvikle mig på baggrund af; nu skal det blive spændende at se, hvilke ændringer der kommer i min undervisning pga. denne bog«.
Karin Nissen, socialrådgiver, cand.soc. i socialt arbejde
»Jeg kunne absolut bruge bogen. Jeg underviser selv ledere i den offentlige sektor. Så temaet var 100% relevant. I bogen bliver mange løse ender, teoristumper, refleksioner osv. sat i en god og overskuelig sammenhæng. […] Det har været en entydig positiv oplevelse at læse bogen«.
Jens Jørgen Nielsen, forfatter/konsulent
»Her er endelig en bog skrevet af undervisere til undervisere! […] nytænkende, forfriskende og ikke mindst nødvendig […] en bog der appellerer til, at du som underviser skal være dybt professionel i et felt, der handler om mennesker. Endelig en bog der tager underviser-rollen alvorligt!«.
Ellen Kjær, konsulent og underviser i Sekretariatet for erhvervsrettede velfærdsuddannelser
»Læring forudsætter motivation hos kursisten! Og individets motivation fremkommer ofte gennem en god relation til en underviser, der kan imødekomme forventninger og håndtere modstand. Disse elementer synes at være omdrejningspunktet for forfatterne bag bogen. Og de har virkelig fat i noget! Med afsæt i relevante såvel som opdaterede kilder og krydret med et væld af egne erfaringer fra undervisning af vokse professionelle, får Merete Hessel og Michael Juhl Fedders slået fast, at læring bør være i fokus i voksenuddannelse. Således fordeles ansvaret for læring mellem underviser og kursist. Begge spiller en aktiv rolle med deres deltagende nærvær«.
Kirsten Dahl, uddannelseschef, hovedforløb og kurser, Handelsskolen i Lyngby, K-Nord
Antal sider: 246
ISBN: 9788771187861
Udgave, år: 1, 2017
Oplag, år: 1, 2017
Udgivelse: 17-08-2017
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 14836