Stemme og kropssprog i lærerrollen
En praktisk håndbog fuld af eksempler og øvelser, der giver dig som lærer konkrete redskaber til at træne din stemme og dit kropssprog med fokus på klasseledelse og relationskompetencer.
Når du underviser, trækker du ikke kun på din faglighed. Din person er lige så meget i spil. Hensigtsmæssig brug af stemme og kropssprog er derfor et af dine vigtigste arbejdsredskaber. Men hvordan får du det hele til at gå op i en højere enhed?
Som lærer er det vigtigt at være autentisk. Det skaber nemlig tryghed hos eleverne, når du er troværdig og afspejler, hvem du er. Men blot ‘at være sig selv’ er sjældent nok. Og selv om nogle lærere har lettere ved at bruge hensigtsmæssigt kropssprog og stemmeføring end andre, er det noget, som vi alle kan udvikle. Det forudsætter blot et professionelt begrebsapparat med pejlemærker for, hvad der virker bedst, og det er lige det, som bogen giver dig.
Her er masser af tips til, hvordan du får elevernes respekt, indtager rummet, udvikler et godt start- og slutritual, fastholder elevernes opmærksomhed, styrker deres hukommelse og får dem til at føle sig set, hørt og forstået. Dermed skaber du et tryggere læringsmiljø for eleverne og opnår selv større arbejdsglæde.
Bogen er fuld af typiske eksempler fra dagligdagen, og der er masser af praktiske øvelser, som gør dig mere bevidst om, hvordan du bruger din stemme og dit kropssprog mest effektivt – og bliver en bedre klasseleder. Nogle af eksemplerne er mest relevante for lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Andre er henvendt til alle typer lærere.
»Det er en fantastisk udgivelse. Positiv og lærerig med mange gode værktøjer til underviseres pædagogiske ’værktøjskasse’«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»Stemme og kropssprog i lærerrollen er en rigtig god gør-det-selv-bog. [...] Bogens målgruppe er godt nok lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, dog vil jeg mene, at alle undervisere vil kunne få glæde af bogen«.
Michael Jensen, HR-konsulent
»Jeg kan varmt anbefale bogen til læreruddannelsen, hvor man kan have udbytte af at arbejde med konkrete øvelser både før og efter praktikperioderne. [...] Det har været en fornøjelse at læse bogen, og den er bestemt anvendelig«.
Bente Staub, folkeskolelærer og cand.pæd. i it-didaktisk design
»[...] dejligt konkrete bud på, hvordan man kan arbejde med at blive en god lærer. [...] bogens særlige bidrag til litteraturen på området er dens præcise og udførlige beskrivelse af, hvordan krop og mimik bruges. Disse afsnit er fint specifikke og understøttet af gode illustrationer på en måde, jeg ikke har set tidligere«.
Folkeskolen
»Bogen giver en rigtig fin hjælp til opmærksomhed på egen adfærd, vaner og kropsmønstre. Man får gode basale øvelser som hjælperedskaber, der er præcist og tilstrækkeligt forklaret og illustreret, til at man nemt kan sætte i gang med sin egen opmærksomhedsproces og på sigt forandring«.
Irene Jørgensen, bevægelsespædagog og massør
»Bogen er en guldgrube for alle, som har med undervisning at gøre, ikke bare folkeskolelærere. Bogen handler grundlæggende om, hvordan man opbygger gode relationer til eleverne«.
Jens Jørgen Nielsen, forfatter og konsulent
»En velskrevet håndbog til både den nye og den mere erfarne underviser. Bogen starter med klasseledelse – en forudsætning for succes som lærer – og handler i øvrigt om alt det, man kan komme ud for i et undervisningslokale, både med ens kursister/elever, ens værktøjer (her tænker jeg på krop og stemme) fra første øjeblik til den gode afslutning. Den nye og uerfarne underviser kan med fordel læse hele bogen, mens den er et glimrende opslagsværk for mere erfarne lærere, som kan få en hel del tips målrettet mange forskellige situationer«.
Gitte S. Nielsen, cand.mag., underviser på VUC
Antal sider: 168
ISBN: 9788771186864
Udgave, år: 1, 2016
Oplag, år: 1, 2016
Udgivelse: 24-06-2016
Indbinding: Indbundet
Best.nr.: 13531