Mulighedernes didaktik
Mulighedernes didaktik handler om muligheder. Muligheder for noget. Med nogen. Mod noget. Med udgangspunkt i entreprenørskab forsøger forfatterne at udfordre læringsrummet og give underviserne nye muligheder til at forbedre og nytænke deres læringsprocesser.
Hvordan klæder vi fremtidens generationer på til at løse udfordringer og problemer på innovative måder, hvor der også sættes handling bag?
I Mulighedernes didaktik tackler forfatterne dette spørgsmål. Med udgangspunkt i entreprenørskabsundervisning og dens muligheder klæder den undervisere på til at nytænke deres undervisning. Bogen er opdelt i to dele, hvor den første beskæftiger sig med teori, den anden med praksis. Dermed får man som underviser helt konkrete idéer til, hvordan de kan implementere entreprenørskaben i deres undervisning.
Evnen til at omgås muligheder hjælper de studerende til at blive eksperimenterende, undersøgende og erfarne mennesker – og dette er fokusset for Mulighedernes didaktik. Her mødes didaktik, pædagogik og entreprenørskab med uddannelse, mens individet stadig er i fokus. Ved at arbejde ud fra elevens egne interesser og engagement kan underviserne nemlig udvikle entreprenante kompetencer hos dem.
Bogens enkelte kapitler er alle skrevet af forskere på området. De er skrevet af Mette Lindahl Thomassen, Michael Breum Ramsgaard, Sine Maria Herholdt-Lomholdt, Christina Højlund, Agnete Gudnason, Birgitte Helbæk Marcussen, Raffaele Brahe-Orlandi, Hanne Føns, Nina Wisbevh, Jette Maibritt Vestergaard, Thomas Østergaard, Ainoa Abella Garcia, Maria José Araya, Rikke Johannesen, Klaus Greve, Hanne Ælmose Iversen, Jeppe Egendal, Randi Boelskifte Skovhus, Rasmus Fink Lorentzen, Per Blenker og Inge Birkbak Larsen.
»Bogen er interessant, ikke mindst fordi den rammer så bredt inden for undervisning og uddannelse. Bogen er velskrevet og meget nem at navigere i […] Her er der virkelig mulighed for at blive inspireret på allerbedste vis, ligesom der er mulighed for gode kollegiale diskussioner.«
Bibliotekernes lektørudtalelse
»Jeg ser bogen som et af flere opgør med tidens meget stramme styring af al undervisning gennem meget detaljerede mål og i praksis gennemgang og øvelse i pensa. Det er fint.«
Folkeskolen, 16. november 2022
Antal sider: 296
ISBN: 9788772164854
Udgave, år: 1, 2022
Oplag, år: 1, 2022
Udgivelse: 09-06-2022
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 15478