Formativ evaluering
Formativ evaluering dykker ned i evalueringsformens muligheder og begrænsninger for at klæde underviseren bedre på til at gribe arbejdet an i praksis.
Formativ evaluering er et af de mest benyttede begreber i pædagogik og didaktik de seneste 25 år. På trods af dette er der både i folkeskolen og i gymnasiet mange lærere, der finder det meget vanskeligt, og uagtet gode viljer er der lang vej igen, før det bliver den gængse måde at arbejde med undervisning på.
Formativ evaluering fokuserer på de helt grundlæggende spørgsmål om emnet og ruster derved dig som underviser til at integrere evalueringsformen i din løbende, faglige undervisningsproces. For hvis processen bliver grebet rigtigt an, kan formativ evaluering åbne op for udviklingen af både undervisning og læring.
Bogen indeholder bl.a. kapitlerne:
- Introduktion til begrebet og fænomenet formativ evaluering
- Ramme for den formative evaluering
- Formativ evaluerings grundform eller indre kompleksitet
- Målenes betydning for kommunikation om læring
»Bogen giver et veldokumenteret og inspirerende indblik i forskellige facetter af formativ evaluering og kan anbefales til lærere og lærerstuderende. Det er indlysende, at der skal evalueres, og at eleverne skal lære arbejdsgange, som de selv kan bruge uden lærernes hjælp. Tankerne om evaluering og selvregulering optager efter min opfattelse rigelig megen plads i den pædagogiske debat. En konstant selviagttagelse og evaluering af egen læring kan hæmme engagementet i et fagligt indhold.«
Helge Christiansen, Folkeskolen, 20. september 2022
»Det er en fagligt velfunderet bog, som både giver forståelsen af den formative evaluering samt nogel af værktøjerne til selv at kunne anvende metoden i sit pædagogiske virke. Et yderst relevant forståelsesværktøj til underviserens pædagogiske værktøjskasse.«
Bibliotekernes lektørudtalelse, uge 40, 2022
»Denne anmelder er […] ikke i tvivl om, at bogen vil være relevant på enhver lærerstuderendes hylde (kære studerende, den er spækfyldt med referencer, det er bare at komme i gang), ligesom den også vil kunne skabe spændende refleksioner og god sparring ved mine kollegaer på VUC. Jeg satte især pris på de genkendelige situationer og dilemmaer, der bliver stillet op i kapitlerne. Det er vanskeligt ikke at nikke eller trække en smule på smilebåndet, når man læser de velkendte overvejelser i brugen af formativ evaluering.«
Henriette Borup, Uddannelsesbladet, 24. oktober 2022
4 stjerner - ★★★★
Antal sider: 202
ISBN: 9788772164434
Udgave, år: 1, 2022
Oplag, år: 1, 2022
Udgivelse: 30-08-2022
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 15410