Veje til viden
Piagets og Vygotskys læringsteorier i historisk og teoretisk belysningDenne bog giver en grundig præsentation og diskussion af Jean Piagets og Lev Vygotskys teorier om erkendelse, læring og undervisning samt analyser, der ikke tidligere har været i centrum i de nordiske lande.
Bogen analyserer de to teoretikere og deres pædagogiske og didaktiske teorier set i en idé- og kulturhistorisk kontekst. Derudover er den et selvstændigt bidrag til en vigtig international diskussion om teoriers forenelighed og uforenelighed.
Den henvender sig til enhver, der interesserer sig for pædagogisk filosofi, idehistorie og læringsteori, og bogen kan med fordel anvendes af studerende og lærere på universiteter og professionshøjskoler. Den slutter af med at se på de to teoretikere imellem teori og praksis: Hvordan kan vi i dag bruge dem i klasselokalet?
»En længe ventet fagbog om de to store pædagogiske tænkere Piagets og Vygotskys læringsteorier. [...] Jeg har savnet denne bog, som vil have stor interesse for fagfolk og studerende på de pædagogiske uddannelser«.
Steen Flemming Jørgensen, rektor emeritus
»Steen Beck anvender dialektikkens dynamik til at skrive Piaget og Vygotsky ind i nutiden, så man sidder tilbage med en kvalificeret indføring i den erkendelsesmæssige og historiske udvikling bag de store stemmer«.
Tine Tønnes Sørensen, gymnasielærer i psykologi
»Bogen er informativ, dybgående, fængslende, interessevækkende og spændende læsning for brugere med interesse i psykologi, filosofi og pædagogik. [...] Jeg kan klart anbefale bogen til studerende og lærere på professionshøjskoler, universiteter og seminarer«.
Ute Wagner, daglig pædagogisk leder i en børneinstitution
»[…] en guldgrube. Den er et standardværk som studiebog. [...] Undervisere kan vælge at starte læsningen med bogens fjerde del: ’Piaget og Vygotsky i klasselokalet’, hvor Steen Beck uddyber og konkretiserer de mulige didaktiske implikationer. Her genfindes læringsrumsmodellen, og her beskrives ’den didaktiske mikrogenese’, som er et begreb, der åbner for og beskriver det helt fundamentale forhold mellem lærerens undervisning og elevens læring«.
Folkeskolen
»Bogen adskiller sig fra andre bøger ved at praktisere den tænkning, den beskriver på en dynamisk måde«.
Jan Kjærgaard Hansen, socialpædagog
»[…] en interessant og velgennemarbejdet bog om Piaget og Vygotsky med tyngden lagt på teoriernes samtidshistoriske og idehistoriske sammenhænge. Der bliver dog også plads til en spændende diskussion af, hvordan de to tænkere kan bruges til at forstå forholdet mellem undervisning og læring i skolen«.
Dansk Pædagogisk Tidsskrift
»[…] en yderst velskrevet bog. […] Beck formår at formidle svært stof på en måde, der gør den tilgængelig for også relativt uindviede læsere. På denne baggrund vil jeg anbefale alle med en interesse for pædagogik, læring, dannelse og skoleafholdelse at læse Becks bog«.
Studier i pædagogisk filosofi
Antal sider: 454
ISBN: 9788771185591
Udgave, år: 1, 2015
Oplag, år: 1, 2015
Udgivelse: 20-08-2015
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 14647