Klasseledelse
i ungdomsuddannelserneEn brugsbog, der giver dig teoretisk forståelse og praktisk inspiration, når du skal undervise på gymnasiet, hf, hhx, htx og andre ungdomsuddannelser.
Dorte Ågård argumenter i bogen for, at de fleste elever er motiverede for undervisning, men at de har svært ved at navigere i de forventninger, der stilles.
Ved at arbejde målrettet med klasseledelse og motivation kan læreren og skolen løse nogle af de problemer, der kan få både elever og lærere til at mistrives i klasselokalet.
Bogen diskuterer en række centrale dilemmaer, der knytter sig til undervisning og lærerrollen, bl.a. begreber som autoritet og ansvar for egen læring.
Læs om:
- Hvad er klasseledelse?
- Hvad er god klasseledelse?
- Hvorfor er det blevet mere udfordrende at være lærer?
- Hvordan kan man være en autoritet og samtidig have et godt forhold til sine elever?
Forfatterens udgangspunkt er praksisnær klasseledelsesteori og styring-kontakt-modellen, som hun har tilpasset til danske forhold, og som her præsenteres for første gang i Danmark.
»[...] det er yderst prisværdigt, at Dorte Ågård sætter ord på problemerne og tilbyder nogle vink i retning af, at undervisning i den digitale tidsalder også kan være unplugged og håndholdt. Det er sådan set ret befriende – og motiverende«.
Alf Gørup Theilgaard, lektor i dansk og billedkunst
Antal sider: 129
ISBN: 9788771186123
Udgave, år: 1, 2016
Oplag, år: 3, 2020
Udgivelse: 01-02-2016
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 10259