Ledere, der taler – taler, der leder
En ledertale er det ultimative redskab til at inspirere, motivere og skabe klarhed om virksomhedens eller organisationens retning – og det bedste kommunikationsredskab, du har!
»Ledertalen kan betragtes som ledelseskommunikationens Rolls-Royce: Den store model for ledere, der forstår, at det er virksomhedens vigtigste kommunikationskanal«.
Det udtaler Jesper Klit, tidl. direktør for bl.a. Nordisk Film, i dag kommunikationsrådgiver og ikke mindst bidragyder til denne bog.
Bogen sætter spotlyset på den gode ledertale – både som retorisk genre og som et konkret redskab for direktøren, bestyrelsesformanden og andre ledere og kommunikatører.
Bogen illustrerer og diskuterer hvorfor og hvordan, ledertalen med fordel kan betragtes som et led i organisationens strategiske kommunikation.
»Vi ønsker at vise, hvorfor det er vigtigt at beskæftige sig med ledertalen, hvad der kendetegner den gode tale og ikke mindst hvilken rolle, den kan spille for både leder og for organisationen«, udtaler Jonas Gabrielsen, ph.d. og lektor i retorik på RUC.
Han har sammen med retoriker Mette Møller redigeret bogen, der desuden har bidrag af Ulrik Bülow, Lene Skole, Johan Roos, Kell Jarner Rasmussen, Nadja Pass, Nico Mouton og som nævnt Jesper Klit.
Bogen rummer både teoretiske og praktiske bidrag, og den er den første af sin slags i Danmark – skrevet af danske ledere, retorikere, kommunikationsrådgivere og forskere.
»Ledere, der taler og taler, der leder af en ganske udmærket bog, som i format og indhold vil kunne bruges af mange – ikke kun ledere«.
Jens Jørgen Nielsen, forfatter og konsulent
»Som daglig leder af en daginstitution giver det mig god inspiration at se, hvordan de (bidragydere) vælger at gøre og sige, som de gør, så de får budskabet klarest ud«.
Bjarne Tolboe Christiansen, daginstitutionsleder, pædagog og diplom i ledelse.
»Bestemt en bog der er værd at have i reolen«.
Lotte Olsen, cand.ling.merc
»[...] et vigtigt bidrag til kommunikationsværktøjskassen. Det er samtidig et opgør med dem, der tror, at kommunikationsafdelingen skal udarbejde en standardtale understøttet af en farvelade-præsentation«.
Børsen
»Jeg elsker fiberrige bøger, som er kortfattede, velkomponerede og velskrevne. Det er denne bog. [...] Tale er guld, men talen får sjældent den opmærksomhed den fortjener. Derfor læs denne bog, og find motivationen frem til at få prioriteret din tid og til at planlægge dine talte ord«.
Dansk Kommunikationsforening
»[...] en velskrevet bog med mange gode og konkrete råd der primært kommer den udøvende leder til gode, men som også med fordel fungerer som inspiration for andre som interesserer sig for og beskæftiger sig med ledelsesretorik. Grundlæggende retoriske begreber serveres i en let og praktisk indpakning, så det kræver ingen særlige forudsætninger at følge med«.
Retorikmagasinet
4 stjerner - ★★★★
Antal sider: 166
ISBN: 9788771184099
Udgave, år: 1, 2014
Oplag, år: 2, 2019
Udgivelse: 29-09-2014
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 10743