Fagdidaktik i idræt
Bogen giver et bud på udvalgte didaktiske greb, som kan bane vej for idrætsundervisning med kvalitet og kontinuitet fra folkeskolens mindste klasser til 3. g.
Fagdidaktik i idræt giver både almendannelse samt social, mental og og fysisk sundhed. Gennem udvalgte greb og tilhørende pejlemærker præsenterer forfatterne en idrætspædagogik, der modsvarer de udfordringer, som faget har i dagens Danmark.
Idrætsfagets udfordringer handler bl.a. om elevernes manglende deltagelse og motivation for faget. Det er udfordringer, der skal løses, for faget er vigtigere end nogensinde, da bevægelsesmæssige og sanselige oplevelser baner vej for liv, fællesskab og nærvær samt giver kundskab og viden om fællesskabets normer og værdier, blandt meget andet.
Bogens fem forfattere sætter i Fagdidaktik i idræt fokus på at:
- idrætslæreren skal kunne fremme meningsfulde idrætsoplevelser
- integrere teori og praksis
- inddrage digitale medier i undervisningen
- anvende idrætsdidaktiske modeller
- skabe kreativitetsfremmende læringsmiljøer
- sikre inkluderende læringsmiljøer
- integrere forskellige evalueringsformer i idrætsfaget.
»Fagdidaktik i idræt kan varmt anbefales til idrætsundervisere i folkeskolen og gymnasiet og skal helt givet stå blandt fagbøgerne i fagbiblioteket, når undervisning i idræt skal planlægges. Bogen anbefales også til idrætsstuderende både på universitetet og på læreruddannelsen, som en helt grundlæggende faglig tilgang til didaktikken og til bogens helt tydelige didaktiske greb.«
Jens Giehm Mikkelsen, Folkeskolen, 22. december 2022
»Gode – såvel teoretetiske som praktiske – bud på en idrætsdidaktik, der passer til i dag. […] En god, nødvendig og velskrevet bog, som rammer plet med hensyn til de problemstillinger, idrætsundervisere står i hver dag […] Det er værd at fremhæve kapitlet, der omhandler inddragelse af digitale medier i faget. Bogen er velstruktureret og velegnet som opslagsbog, men kan også indgå i studiekredsarbejde og lign.«
Bibliotekernes lektørudtalelse, uge 51, 2022
» Gennem en række velskrevne kapitler giver erfarne fagfolk deres bud på en aktuel fagdidaktik med udvalgte greb og tilhørende pejlemærker for en idrætspædagogik, der modsvarer de udfordringer, som idrætsfaget har. […] Forlaget Frydenlund fortjener megen ros for at støtte denne udgivelse. Men de fem forfattere skal også roses for en række overskuelige og letlæselige artikler.«
Ole Fournais, Uddannelsesbladet, 27. september 2023
4 stjerner - ★★★★
Antal sider: 159
ISBN: 9788772165998
Udgave, år: 1, 2022
Oplag, år: 1, 2022
Udgivelse: 17-11-2022
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 8196