Vredeshåndtering i indskolingen og børnehaven
– forstå og håndter følelserne i fællesskabHvordan kan barnet rumme sig selv, sin vrede og de andre? En håndbog til den lærer, pædagog eller AKT-vejleder, der vil arbejde med børn og deres stærke følelser.
En helt almindelig dag i skolen eller børnehaven er fyldt med følelser. Børnene er glade, kede af det, frustrerede, bekymrede eller bange. De reagerer på vennernes opførsel, og de reagerer på de voksnes – forældre, lærere og pædagoger – sindsstemninger. Følelserne er afgørende for vores velbefindende, trivsel og læring.
Derfor burde vi voksne have massivt fokus på, hvordan både vi og børnene forstår og håndterer de mange følelser. Men den tid er der ikke, hverken i skolen eller børnehaven.
Bogen er en håndbog til lærere og pædagoger, der vil forstå og arbejde med de vrede og udadreagerende børn. Det er også en bog om alle de andre børn, der også bliver vrede – men som bare ikke viser det ved at være vilde og voldsomme.
Den præsenterer både en teoretisk og en metodisk tilgang til vrede samt andre vanskeligt håndterbare følelsesmæssige udtryk og reaktioner. Den indeholder en lang række øvelser og praktiske anvisninger, som pædagoger og lærere kan anvende direkte i deres arbejde med børnehavens store børn og eleverne i indskolingen.
Det handler om at møde børnene, forstå dem og lære dem at forstå sig selv, inden det ender i skole-hjem-samtaler, psykologtimer, specialundervisning eller i værste fald mistrivsel og vold.
»Jeg kan jo kun være begejstret over bøger som denne, som har fokus på at lære børn at håndtere følelser og indgå i konstruktive fællesskaber. [...] Bogen virker gennemarbejdet og overskuelig og kan fungere som en lille opslagsbog til fællesøvelser og burde være tilgængelig for alle professionelle i børnehaven og indskolingen«.
Lene Zeidler Gad, cand.scient.soc.
»I denne bog kommer du hele vejen rundt – både teoretisk og i praksis. […] Det er rent guld! Bogen bør findes på skolens lærer-/pædagogbibliotek«.
Karakteren 12 i AKTbladet
»Det er en god, positiv og meget praksisfokuseret udgivelse […] Øvelserne har en god struktur, er nemme at give sig i kast med og kræver ikke den store forberedelse«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»[…] en bog fuld af kærlighed til alle børn, særligt dem, der har mest brug for kærlighed, dem, der reagerer vildt og voldsomt, og som ofte bliver misforstået. Samtidig en meget praksisnær og brugervenlig bog, der viser stor respekt for de professionelle, som har et kæmpe ansvar over for børnefællesskaber«.
Aut. psykolog Julia Ahlbom i Magasinet P
»En rigtig god og anvendelig bog om udadreagerende børn, og hvordan man finder ind til den sårbarhed, der skjuler sig bag den beskyttende vrede. [...] En rigtig god bog, der gjorde anmelderen klog på både det professionelle og private plan«.
Folkeskolen
»Jeg synes, det er en god bog at blive klog på. Fordi den både har et sikkert teoretisk fagligt fundament, den bygger på, men også fordi den tager læseren i hånden og giver de praktiske redskaber, som er vigtige. At det så hele tiden rent faktisk er forankret i en afprøvet praksis, synes jeg gør bogen til et godt værktøj at have stående i reolen til brug for den pædagog/lærer, der oplever en udfordring hos et barn og mangler inspiration til at komme videre. [...] Derfor er det en bog, jeg klart vil anbefale«.
Bjarne Tolboe Christiansen, daginstitutionsleder, pædagog og diplom i ledelse.
»Dette er den bedste og mest anvendelige fagbog, jeg har læst længe. Jeg kommer til at bruge bogen i mit arbejde som børnepsykolog, dels på grund af de gode eksempler og aktiviteter og dels som anbefaling til pædagoger, lærere og forældre«.
Anne Jeggesen, psykolog
»Forfatterne har sammen skrevet en bog, hvor teori og praksis udgør en brugbar helhed. Som læser oplever jeg, at opmærksomheden flyttes fra børns uhensigtsmæssige adfærd til de følelser og hensigter, der ligger til grund«.
Danske Kommuner
5 stjerner - ★★★★★
Antal sider: 134
ISBN: 9788771186758
Udgave, år: 1, 2016
Oplag, år: 3, 2020
Udgivelse: 19-04-2016
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 14922