Børns sprogtilegnelse
– sproglig udvikling hos danske børn i alderen 0-6 årBogen her giver en nuanceret forståelse af børns sprogtilegnelse fra nul til seks år. Den er skrevet af Danmarks førende forskere på området og henvender sig til pædagoger og pædagogstuderende, audiologopæder og studerende på fag som audiologopædi, lingvistik, interkulturel pædagogik, psykologi og dansk som andetsprog.
Børns sprogtilegnelse hovedmål er at give praktikere og studerende, der arbejder med småbørn forskningsbaseret viden om, hvilke faktorer der påvirker sprogtilegnelse, og at vise, hvordan indsigterne fra den danske og internationale forskning kan anvendes i den praktiske hverdag med børnene.
Forfatterne giver en samlet indføring i børns sprogtilegnelse og børns sproglige udvikling som en integreret del af deres kognitive og sociale udvikling.
Som læser får du en omsiggribende forståelse af processer og faktorer i både typiske og atypiske udviklingsforløb og indsigt i, hvordan den nyeste danske og internationale forskning kan anvendes i den daglige pædagogiske praksis.
Bogens emner er bl.a.:
- tilegnelse af sproglyde
- ord og grammatik
- sprog og begrebsdannelse
- sprog i hjernen
- flersproget sprogtilegnelse
- stammen
- udviklingsmæssige sprogforstyrrelser.
Forfattere og redaktører er børnesprogsforskere fra Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet med ekspertise i dansk sprogtilegnelse. Bidragsyderne er Laila Kjærbæk, Ditte Boeg Thomsen, Marit C. Clausen, Fabio Trecca, Mads Nielsen, Signe Klok Jensen, Bjarne Dammsbo, Annette Esbensen, Rikke Vang Christensen, Cecilia Brynskov, Holger Juul, Anna Steenberg Gellert og Kikki Førsteliin Andersen.
»[…] da bogen kommer omkring så utroligt mange emner, er det skønt at se, at en masse af de helt store navne inden for hvert sprogområde har budt ind i de forskellige kapitler, så man føler sig holdt godt i hånden hele vejen igennem. […] Her er altså tale om en bog, som kan fungere både som et ret komplet opslagsværk eller som en grundig indføring i den herlige verden af børns sprogtilegnelse. Den har min klare anbefaling til alle interesserede!«
Birgitte Albæk Henriksen, audiologopæd i Audiologpædisk Tidsskrift
»’Børns sprogtilegnelse’ formår at komme hele vejen rundt om emnet og endda på en måde, så man kan tilgå det fra vidt forskellige discipliner. Den er meget praktisk orienteret i sin tilgang, og det hele er baseret på forskning. Derfor kan den anbefales til alle i målgruppen.«
Christian Munk, cand.mag. i lingvistik, Sprog & Samfund
»Jeg har haft indkøbt bogen for nogle uger siden og læst bogen. Jeg har anbefalet mit personale, at informationerne om to- og flersprogede børn, informationerne om sprogvurderingen, testning af børnenes sprog generelt, ordtilegnelse og konkrete ideer til at udvide og opbygge et godt sprogmiljø i en daginstitution er virkelig værd at læse. Jeg er også født i et andet land, og det er spændende for mig at læse om sprogtilegnelse, grammatik, og meget mere.«
Ute Wagner, afdelingsleder hos Tønder Kommune
»Som bedsteforælder eller forælder er der altid stor opmærksomhed om, hvordan det enkelte barnebarn eller barn tilegner sig sproget og lærer at anvende det. At magte sproget er afgørende for barnets udvikling. Alene derfor er bogen med dens mange tilgange til at forstå, hvorledes børn lærer sig sproget og bliver bedre til at beherske det, vigtig.«
Poul Hansen, forhenværende underviser på kurser for tillidsrepræsentanter
»Jeg har med stor glæde læst Børns sprogtilegnelse. Bogen har stor relevans for alle, der arbejder med børn, der skal til at arbejde med børn eller har relationer til små børn. Bogen er dybdegående, men er skrevet i et letforståeligt sprog, der er krydret med mange letforståelige og relevante eksempler. De mange eksempler er underbyggende for forståelsen og giver bogens indhold mening og større forståelse. Bogen er dejlig praksisnær trods dens rige og dybdegående omfang!«
Mette Nørgård Pedersen, dagplejer, motorikvejleder
»Styrken ved bogen er at den er skrevet af fagfolk med dyb videnskabelig indsigt i de respektive emner, samtidig med at den har et stærkt fokus på praksis – både i formidlingen og i forhold til hvordan børn kan støttes i deres sprogudvikling.«
Sissal Maria Rasmussen, lingoblog, 7. februar 2023
Antal sider: 376
ISBN: 9788772163932
Udgave, år: 1, 2021
Oplag, år: 1, 2021
Udgivelse: 31-10-2021
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 6885