Sundhedsfag for pædagoger
Bogen præsenterer den grundlæggende viden, som kommende pædagoger ifølge uddannelsens bekendtgørelse m.v. skal tilegne sig i faget Sundhedsfag.
Sundhed er både abstrakt og meget konkret, hvilket også afspejles i bogen. Nogle af bogens kapitler er skrevet med vægt på holdning, etik og politik, andre fokuserer på praktisk sundhedsarbejde.
Det er væsentligt at diskutere og tage stilling til samfundets indflydelse på den enkeltes sundhed. Lige så vigtigt er det at formidle viden til at tage initiativer, som forbedrer den enkeltes sundhedstilstand og undgå måder at leve på, som forringer denne tilstand. Endelig er det helt konkret væsentligt som pædagog at kunne agere korrekt, hvis f.eks. et barn skolder sig eller bliver stukket af en hveps.
Bogen indeholder kapitler om:
- Sundhed og risiko
- Sundhed og samfund
- Sundhed og individ
- Sundhedspædagogiske betragtninger
- Sundhedsfremme og forebyggelse
- Sundhed og opvækst
- Sundhed og krop
- Sundhed og institutionshygiejne
- Sundhed, ulykker og førstehjælp
- Sundhed og kost
- Sundhed, nedsat funktionsevne og handicap.
Bogen er skrevet af en række kompetente fagfolk: læger, sygeplejersker, sundhedsplejersker, kostterapeuter, universitetsforskere m.v. - specialister på hver deres del af bogens indhold.
»Alle emner er meget grundigt belyst. De indeholder alle et historisk perspektiv og nogle også et samfunds politisk perspektiv. […] Bogen er en grundbog i pædagoguddannelsens sundhedsfag, men kan varmt anbefales at læses også af sygeplejerske- og sundhedsplejerske, fordi emner beskrives så grundigt og giver stof til eftertanke og diskussion«.
Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker
Antal sider: 464
ISBN: 9788778872722
Udgave, år: 1, 2005
Oplag, år: 1, 2005
Udgivelse: 01-10-2005
Indbinding: Indbundet
Best.nr.: 13743