Skolehaver
– i praksisBogen præsenterer skolehaven som et lystfyldt læringsrum, hvor alle sanser kommer i brug, og hvor børn kan få jord under neglene, viden i hovedet og sund og lækker mad til maven.
En skolehave er en perfekt mulighed for at lære børn, hvor vores madvarer egentlig stammer fra. Samtidig aktiveres alle klassens børn. Som en 4. klasseselev siger:
»... man lærer noget, uden at man mærker det«.
Rigtig mange børn tror, at agurker vokser i par inde i Brugsen, at tomaterne kommer fra Spanien, og at resten af maden gror i køleskabet.
Sammen med en ofte stillesiddende skoledag, mangel på frisk luft og ensformige madpakker kan det ikke undre, at mange er nervøse for vores børns helbred. Derfor er en skolehave en god løsning, når man skal lære børn om naturen.
Selv den amerikanske præsidentfrue Michelle Obama har set mulighederne og får skoleklasser til at hjælpe med at dyrke grøntsager i Det Hvide Hus’ køkkenhave.
Ethvert sted kan omdannes til have. Det er bare at grave nogle fliser eller noget asfalt op.
Læseren bliver inviteret med på en rundtur til en række meget forskellige skolehaver i ind- og udland og møder lærere og elever, der fortæller om deres haveerfaringer. Bogen indeholder også forslag til læreplaner, så det bliver nemt og hurtigt at begynde på haveprojekter på den enkelte skole.
»Det har været en fornøjelse at læse ’Skolehaver’ fra første til sidste side, fordi der tydeligt er beskrevet de mange forskellige læringsmuligheder arbejdet med skolehaver indeholder. [...] Indholdsfortegnelsen er supergod til efterfølgende at finde netop de afsnit eller link til yderligere fordybelse, som jeg får brug for i forbindelse med opgaveskrivning eller udfyldelse af elevplaner, handleplaner, årsplaner o. lign.«.
Lisbeth Tinghus, pædagogstuderende
»Begejstringen for skolehavetanken er stærkt smittende - og tilsyneladende også velbegrundet. Fortællingerne om glade børn, der vokser i takt med egne gulerødder og rødbeder, er slet og ret solstrålehistorier, levendegjort af den reportageagtige stil […]. Inklusion står øverst på agendaen, uanset hvilket niveau af skoleverdenen vi befinder os på lige nu, og skolehaver synes at være et godt bud på, hvordan man tilgodeser børn med særlige eller begrænsede forudsætninger for at deltage i den almindelige undervisning. […] De konkrete beskrivelser i bogen tilbyder masser af inspiration ...«.
Folkeskolen
Antal sider: 238
ISBN: 9788771180725
Udgave, år: 1, 2012
Oplag, år: 1, 2012
Udgivelse: 15-08-2012
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 13171