Motivation (e-bog, epub)
Hvordan motiverer du dine elever? Danmarks førende forsker i motivation, Dorte Ågård, har nu skrevet en letlæst guide til, hvordan man kan øge sine elevers motivation.
I Motivation fremsætter Dorte Ågård sin pointe om, at elevers motivation er et resultat af deres skoleerfaringer og oplevelse af læreren. På den måde har læreren stor indflydelse på, hvordan eleverne vælger at engagere sig i skolearbejdet. Bogen fortæller ud fra dette om, hvad man som lærer kan gøre for at øge elevernes motivation.
Med afsæt i den nyeste forskning på området giver bogen et bud på, hvordan man får avendt teorien i praksis ved at give inspiration og praktiske anbefalinger til læreren.
Bogen henvender sig undervisere, der blandt andet gerne vil blive klogere på, hvad der sætter elever i gang engageret skolearbejde, hvordan elevernes motivation påvirkes af mødet med skolen, hvilken rolle læreren spiller ift. elevernes motivation, hvad der negativt kan påvirke motivationen, samt hvad læreren i praksis kan gøre for at styrke elevernes arbejdsglæde.
Dorte Ågård er ph.d. fra Aarhus Universitet og er ansat ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier samme sted.
Bogen indgår i serien Didaktik, der er målrettet grundskolen og ungdomsuddannelserne. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med øvelser og baseret på den nyeste forskning inden for området.
Jeg slugte bogen - den er ganske enkelt inspirerende! Bogen er bestemt værd at læse for alle, som beskæftiger sig med uddannelse og undervisning«.
Josua Christensen, lærer, master i børne- og ungdomskultur, æstetiske læreprocesser og medier, faglig konsulent i Frie Skolers Lærerforening
»Jeg vil gerne anbefale bogen til alle, der har med børn og unge mennesker at gøre. Dels for at gøre op med opfattelsen af, at mennesker kan puttes i kasser og kategoriseres ud fra få parametre, men endnu mere for at fastslå, at mennesket er dynamisk og at en katagorisering kan have fatale konsekvenser for det enkelte individ«.
Isabella Sandberg, psykoterapeut, lærer og forfatter
»[…] en meget konkret vejleder for den praktiserende lærer, som er optaget af elevers læring og velbefindende. […] Bogen giver en meget præcis og veldokumenteret beskrivelse af motivationsproblematikken. Den er velskrevet, lettilgængelig og meget engageret i fremstillingen«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
»En velskrevet og letlæselig praksisnær bog«.
Dorthe Skovborg, forfatter, socialpædagog og specialunderviser
»Genialt og helt banalt om elevernes motivation. Denne fremstilling af motivationspsykologiske tendenser er i sin enkelhed et glimrende pædagogisk formidlingsarbejde, som bringer lærerne i folkeskolen i centrum. […] det er umagen værd at give sig god tid til at arbejde med denne enkle bog og bruge den som en guide, når det gælder motivation af elever i folkeskolen«.
Folkeskolen
»Denne bogs styrke er, at den tager læseren alvorligt. Man bliver taget ved hånden og på en tur rundt i motivationens univers. Sammen kan teksten, læseren og teorien omsat til praksis skabe en nyttig viden og bevidsthed om det slidstærke emne: motivation i skolen«.
Uddannelsesbladet
Antal sider: 0
ISBN: 9788772163130
Udgave, år: 1. epub-udgave, 2021
Oplag, år:
Udgivelse: 16-06-2021
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 11376