Fortabt i skolen
Hvorfor det er så svært at hjælpe børn med adfærdsmæssige udfordringer, og hvordan vi kan gøre noget ved problemetBogen præsenterer og videreudvikler metoden Samarbejdsbaseret Problemløsning, der er udviklet til ikke bare at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer.
Børn med adfærdsmæssige problemer fylder stadig mere i skolernes hverdag.
Lærere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Også udgifterne til specialundervisning er vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet.
På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet den pædagogiske metode Samarbejdsbaseret Problemløsning.
Grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning.
Bogen giver både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med.
»En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere«.
Jette Kantsø, folkeskolen.dk
»En virkelig god og positiv fagbog, som giver mange fantastiske værktøjer til konstruktiv problemløsning«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
Antal sider: 335
ISBN: 9788790333522
Udgave, år: 2, 2015
Oplag, år: 1, 2015
Udgivelse: 01-10-2015
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 8568